02188009861

02189770827

مشاوره

خانه>بلاگ>خبری>آب بندی فونداسیون ساختمان و نقش ژئوممبران ها در این فرآیند

آب بندی فونداسیون ساختمان و نقش ژئوممبران ها در این فرآیند

آب بندی فونداسیون ساختمان و نقش ژئوممبران ها در این فرآیند

آب بندی فونداسیون ساختمان و نقش ژئوممبران ها در این فرآیند


خبری630۱۴۰۳/۲/۲۵

فونداسیون به عنوان پی ساختمان، قسمتی اصلی از سازه ساختمان است که وظیفه انتقال بارهای زنده و مرده سازه را به خاک انجام می دهد، طراحی و اجرای مرحله به مرحله از فونداسیون باید طوری انجام شود که بتواند دوام، پایداری و مقاومت ساختمان را تضمین کند، به همین خاطر تمامی مراحل اجرای فونداسیون از اهمیت بالایی برخوردار است، یکی از مهمترین این مراحل که سلامت فونداسیون را تضمین می کند، آب بندی فونداسیون است.

فرآیند آب بندی فونداسیون سبب عدم نفوذ آب به سازه و داخل فضای زیر زمین و همچنین جلوگیری از هرگونه تاثیر منفی مانند نشست پی ریزی خواهد شد، با توجه به اینکه برخی از برجسته ترین فعالان صنعت عمران نه تنها روش های قدیمی آب بندی فونداسیون را دیگر پاسخگو نمی دانند بلکه حتی این روش ها را زمانبر و پرهزینه می دانند، روش های آپدیت تری جهت آبندی فونداسیون مطرح شده که یکی از آنها آب بندی فونداسیون با استفاده از ورق ژئوممبران می باشد.

اهمیت این موضوع سبب شده تا کارشناسان ما در ژئو خانجانی به بررسی راهکارهای آب بندی فونداسیون، نحوه آب بندی آن و مزایا آب بندی فونداسیون با ورق های ژئو ممبران بپردازند، پس اگر از فعالان صنعت ساختمان هستید و به دنبال به روز ترین اطلاعات در رابطه با آب بندی فونداسیون هستید، تا انتهای این وبلاگ با ما همراه شوید.

آب بندی فونداسیون و اهمیت آن

حتی اگر از فعالان صنعت ساختمان هم نباشید، حتما تا به حال سرو کارتان با نشتی آب و خسارات آن افتاده است!

حال تصور کنید که یک ساختمان از پی دچار نم زدگی یا نشتی آب شود، در این صورت درک خواهید کرد که چه میزان ضرر هنگفت و خسارات جبران ناپذیری در کمین ساختمان خواهد بود، اینجاست که اهمیت آب بندی فونداسیون ساختمان قابل درک خواهد بود.

عملیات آب بندی فونداسیون در واقع یک عملیات مهندسی است که با هدف عدم نفوذ رطوبت و جلوگیری از نفوذ آب به پی و خاک انجام می شود، اجرای آب بندی فونداسیون سبب کاهش ریسک نشست ساختمان، قارچ زایی، ترکیدگی و مابقی عارضه های اینچنینی می شود‌ و باعث ماندگاری و افزایش عمر مفید عایق های صوتی و حرارتی ساختمان؛ سیستم های الکتریکی، تاسیسات و لوله کشی خواهد شد‌.

خسارات ناشی از عدم آب بندی فونداسیون

نشت آب به پی و فونداسیون تنها مرتبط به بعد ساخت و ساز نیست بلکه ممکن است در حین اجرای پروژه یا ساخت و بهره برداری اتفاق بیافتد، نشت آب و رطوبت در حین اجرای مرحله فونداسیون و ساختمان سبب تاخیر در برنامه ریزی پروژه و همچنین توقف آن خواهد شد، چرا که بدون اجرای پی ریزی و فونداسیون عملا هیچ یک از مراحل اجرا پیش نخواهد رفت.

علاوه بر تضعیف عملکرد سازه ای به دنبال عدم آب بندی فونداسیون، این کار می تواند سبب پیش آمدن مسئولیت های حقوقی برای ناظر و مالک ساختمان شود.

عدم اجرای عملیات آب بندی فونداسیون به خسارات وارده در حین پروژه منتهی نمی شود و پس از اتمام مراحل ساخت و حتی گذشت چندین سال از اتمام پروژه ممکن است سبب وارد شدن خسارات جبران‌ ناپذیری برای ساختمان شود و حتی ارزش ملک را کاهش دهد، برخی از خساراتی که می تواند بر اثر عدم اجرای آب بندی فونداسیون برای ساختمان پیش بیاید شامل ترکیدگی آرماتور و بتن، نشست پی ساختمان، رشد میکروب ها و قارچ های حساسیت زا، کاهش عمر تاسیسات مکانیکی و الکتریکی می باشد.

خسارت وارده بر اثر عدم انجام فوندانسیون درست ساختمان میتواند هزینه آور باشد.

روش های آب بندی فونداسیون

برای آب بندی فونداسیون ساختمان ها از قدیم تا به امروز روش های گوناگون و متنوعی مانند استفاده از ذرات نانو در بتن؛ ایزوگام و قیرگونی و ... رواج داشته و در حال حاضر نیز استفاده می شوند اما نکته ی حائز اهمیت این است که این روش ها قادر به مقاومت در برابر آسیب های محیطی نبودند و درصد موفقیت پایینی را به خود اختصاص دادند‌، اما خوشبختانه صنعت ساختمان همیشه در حال پیشرفت و معرفی متریال های جدید و به روز است و امروزه با پیشرفت صنعت متریال و ورق های پلیمری از جمله ورق ژئوممبران، این متریال ها توانسته اند جایگزینی مطمئن برای متریال ها و روش های قدیمی آب بندی فونداسیون باشند، در ادامه این وبلاگ از ژئو خانجانی به معرفی روش جدید آب بندی ساختمان با استفاده از ورق های ژئوممبران می پردازیم.

آب بندی فونداسیون با استفاده از ورق های ژئوممبران

ورق های ژئوممبران می توانند به عنوان عایق و پوشش های آب بندی از آب بندی فونداسیون، عایق کاری بام سبز و روف گاردن، عایق نما و دیوار ساختمان تا پوشش های دکوراتیو در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گیرند.

از آنجایی که عدم آب بندی ساختمان می تواند باعث بروز معضلات جدی بسیار و همچنین صدمه به آرماتور های تقویت کننده و بتن شود، انتخاب یک راه حل مناسب با دوام بالا مانند استفاده از ورق های ژئوممبران می تواند بهترین گزینه برای آب بندی فونداسیون باشد.

آب بندی فونداسیون و دیوار ساختمان با استفاده از ورق های ژئوممبران تولیدی از جنس پلی اتیلن می تواند یک راه حل مناسب با حفظ ماندگاری بلند مدت باشد.

تثبیت ورق های ژئوممبران با دو لایه ی منسوج نیافته ژئوتکستایل سپس جوشکاری ورق ها به یکدیگر به وسیله دستگاه های اتوماتیک می تواند یک آب بندی با دوام بالا به فونداسیون بدهد که عایق بودن آب را تضمین می کند‌.

روش های انجام فونداسیون درست و اصولی برای انجام ساختمان و پی آن

تهیه ورق های ژئو ممبران به صورت آنلاین در ژئو خانجانی

بتن ساختمان یکی از اصلی ترین متریال های فونداسیون ساختمان، یک متریال مخلخل است که در صورت جذب بیش از حد رطوبت ممکن است دچار ترکیدگی شود! از این رو آب بندی فونداسیون جهت عدم نشست ساختمان و مشکلاتی که ممکن است در حین ساخت یا اتمام پروژه ایجاد کند، حائز اهمیت است، به همین خاطر آب بندی فونداسیون و عایق سازی مکان ها و مسیر هایی که در معرض رطوبت هستند اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که ممکن است سبب بروز نم زدگی و فرسایش مصالح و یا زمین و بروز خسارات زیاد و یا حتی درگیر شدن سازنده و مالک ساختمان با مسائل حقوقی و جریمه های سنگین شوند، یکی از روش های عایق سازی استفاده از ورق های ژئوممبران و محصولات ژئوسنتتیک است که به طور معمول در سطوح متفاوتی مانند کانال های انتقال آب و زباله، زمین های کشاورزی، استخر های خاکی، بام سبز و غیره انجام می شود، اما نکته ای که قبل از اجرای ورق های ژئوممبران وجود دارد، روش های تست و بررسی کیفیت ورق آن می باشد که در وبلاگ های سایت ژئو خانجانی به بررسی آن پرداختیم.

علاوه بر اجرای ورق های ژئوممبران، استفاده از ورق های با کیفیت اهمیت زیادی در ماندگاری آب بندی دارد، پس اگر به دنبال یک شرکت تولید کننده ی معتبر جهت خرید ورق ژئوممبران در کیفیت بالا هستید، شرکت ژئوخانجانی می تواند در این زمینه شما را همراهی کند.

ژئوخانجانی با استفاده از تجربه و دانش فنی خود، تلاش می‌کند تا بهترین محصولات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کند. همچنین، این شرکت خدمات پس از فروش و نصب را به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا از کارایی و عملکرد بهینه محصولات استفاده شده بهره‌مند شوند.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال