02188009861

02189770827

مشاوره

خانه>وبلاگ>آموزشی>کاربرد ژئوسل در کاهش خطرات سیلاب ها

کاربرد ژئوسل در کاهش خطرات سیلاب ها

کاربرد ژئوسل در کاهش خطرات سیلاب ها

کاربرد ژئوسل در کاهش خطرات سیلاب ها


آموزشی871۱۴۰۳/۶/۱۰

کاهش خطرات سیلاب با استفاده از ژئوسل

از سری خطرات طبیعی که در زندگی های روزمره ممکن است با آن مواجه شویم، سیلاب هایی هستند که در کنار خطر آفرین بودن می توانند برای شما خسارت های متعددی را نیز به بار آورند. سیلاب ها می تواند با تخریب سازه‌ها، فرسایش خاک و ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جوامع و زیرساخت‌های انسانی وارد کنند.

اما در این میان نمی توان تاثیر علم و فناوری را در این حوزه نادیده گرفت. با وارد شدن فناوری های نوین در حوزه پیشگیری و کاهش خطرات سیلاب ها انسان ها توانسته اند خسارات سیلابی را تا حد بسیاری کاهش دهند؛ یکی از انواع فناوری های استفاده شده ژئوسل است که در مهار سیلاب و کاهش خسارات تاثیر گذار است.

جبران خسارت های ناشی از سیلاب ها با استفاده از ژئوسل

ویژگی های ژئوسل

در میان این سوال که ژئوسل چیست و چه کاربرد هایی دارد بهتر است به ویژگی ژئوسل بپردازیم که با طراحی خاصی که دارد سبب میشود تا بتواند سیلاب ها را مدیریت کند. این ساختار به گونه ای است که حجم بالایی آب را در خود نگه داری کرده و به مرور تخلیه می کند. با این روش می توان در زمان هایی که باران شدید اتفاق افتاد آب به سرعت به زمین نفوذ کند و در سطح زمین جمع آوری نشود. این روش به صورت عمومی در زیرساخت های شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

روش کار ژئوسل در سیلاب

ژئوسل به عنوان یکی از فناوری های مهندسی سبب می شود تا افزایش مقاومت برشی خاک، کنترل جریان آب و بهبود پایداری زمین‌های شیبدار سبب کاهش خطرات سیلاب ها گردد.

کنترل فرسایش خاک

در قدم اول با پیاده سازی ژئوسل این وسیله ذرات خاک را در سلول های خود محصور می کند که مانع از نشست و یا حرکت خاک توسط جریان های آبی می گردد. این وِیژگی یکی از کاربردی ترین روش ها در مناطق شیب دار است که احتمال فرسایش خاک در آن ها بالا است. پیاده سازی ژئوسل می تواند تا حد قابل توجهی فرسایش خاک را به حداقل برساند و از تخریب شدن زمین های زراعی و مسکونی جلوگیری کند.

از بین بردن خطرات ناشی از سیلاب ها با استفاده از ژئوسل

پایداری شیب زمین

شیب های تاپایداری که در اثر باران های شدید دچار سیلاب می شوند نیز یکی از دیگر معظلاتی است که ژئوسل می تواند آن را برطرف کند. این سطوح در قدم اول ناپداری بالایی دارند که ژئوسل با ایجاد یک ساختار محکم و مقاوم در برابر جریان های آب می تواند این ناپایداری را حفظ کند. همچینن ژئوسل‌ها از لغزش و رانش زمین جلوگیری می‌کنند و پایداری زمین‌های شیبدار را افزایش می‌دهند.

کنترل جریان آب

بزرگترین ویژگی ژئوسل را می توان مانع فیزیکی در برابر جریان های آب در نظر داشت. این وسیله با کاهش سرعت جریان اب باعث می شود تا شدت آسیب هایی که براثر سیلاب ها ایحاد می شود تا حد چشمگیری کاهش داشته باشد و این ویژگی در مناطق شهری که ساخت و ساز های فراروان صورت می گیرد و سیستم های دفع آب زیرزمینی ممکن است توانایی مقابله با حجم بالای آب را نداشته باشند، بسیار موثر است.

آشنایی با نحوه کارکرد ژئوسل در هنگام سیلابها

نگهدارنده سازه

اگر بخواهیم یکی از موارد کاربرد مهم را درباره ژئوسل بدانید، ژئوسل مانند سد کوچکی علم می کند که در ساخت و سازها به عنوان نوعی دیوار حائل در نظر گرفته می شود. این سازه ها با جلوگیری در نفوذ اب در مناطق پرخطر و هدایت آن به مسیرهای امن از بروز سیلاب و تخریب های ناشی از آن جلوگیری می کند.

کاربردهای ژئوسل

ژئوسل از مواردی است که کاربرد های متعددی دارد و از دسته راهکار های نوین مهندسی شناخته می شود. این وسیله سبب می شود تا خطرات تاحد موثری کاهش داشته باشند و از دسته راهکارهای پایدار و موثر در مدیریت خطرات طبیعی و حفاظت از محیط زیست و زیرساخت های انسانی در نظر گرفته می شود.

1

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

shima

۱۴۰۳/۶/۶

جنس و کیفیت ژئوسل هم برای کاهش خطرات سیلاب خیلی مهمه باید از جاهای معتبر تهیه بشن

ارسال نظر

ارسال

فروش ویژه ژئوممبران