خانه>بلاگ>آشنایی با ژئوسنتتیک ها>مقایسه ژئوممبران PVC و HDPE

مقایسه ژئوممبران PVC و HDPE

مقایسه ژئوممبران PVC و HDPE

مقایسه ژئوممبران PVC و HDPE


در این مقاله به معرفی دو محصول ژئوممبران HDPE و ژئوممبران PVC می پردازیم. ابتدا با ژئوممبران PVC شروع می کنیم که شاید نام این محصول را کمتر از ژئوممبران HDPE شنیده باشید.

ژئوممبران PVC چیست؟

این نوع ژئوممبران بسیار انعطاف پذیر است و به رنگ سفید یا شیری رنگ تولید می شود. ماده اصلی تشکیل دهنده ژئوممبران PVC ونیل کلرید می باشد که باعث نرم شدن ورق ژئوممبران PVC می شود.

ورق ژئوممبران PVC ماننده سایر ژئوممبران ها کاملا عایق است و ضد آب، از این نوع ژئوممبران به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد در پروژه های عمرانی استفاده می شود ماننده : عایق سازی گود های ساختمانی ، عایق سازی روف گاردن ها (بام سبز) ، عایق سازی تونل های شهری و مترو ، ژئوممبران PVC به دلیل کاربرد هابی که دارد به عنوان یک متریال عمرانی شناخته می شود.

ژئوممبران PVC در ایران زیاد شناخته نشده است و اکثر پیمانکاران ساختمانی این محصول را نمی شناسند و این موضوع به این خاطر رخ داده که همتای دیگر این ژئوممبران یعنی ژئوممبران HDPE بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و حتی به اشتباه در بسیار از پروژه های عمرانی و ساختمان سازی برای ایزولاسیون فونداسیون ها از ژئوممبران HDPE استفاده می شود.

حالا میریم تا یک آشنایی با ژئوممبران HDPE داشته باشیم.

ژئوممبران HDPE چیست؟

ژئوممبران HDPE را قطعا می شناسید یا حداقل یک بار نام این محصول به گوش شما رسیده است ، محبوب ترین محصول ژئوسنتتیکی در ایران ژئوممبران HDPE می باشد محبوبیت این محصول انقدر زیاد است که اکثر ایرانی ها ورق ژئوممبران را به این نام شناختند و طرفداران این محصول بیشتر کشاورزان ایرانی می باشند. دلیل این محبوبیت جایگزینی ورق ژئوممبران HDPE به جای بتن است.

در دهه ی 80 شمسی این نوع ورق ژئوممبران برای اولین بار وارد ایران شد ، اولین کاربرد تعریف شده برای این محصول احداث استخر های ذخیره آب کشاورزی بود.

به دلیل هزینه کمتر این محصول نسبت به بتن و گارانتی 10 ساله ژئوممبران HDPE ، کشاورزان را ترغیب کرد تا از این محصول برای ساخت استخر های ذخیره آب خود استفاده کنند.

پس به این نتیجه می رسیم که کاربرد ژئوممبران HDPE اکثرا در ساخت استخر های ذخیره آب کشاورزی ، استخر های پرورش ماهی و احداث دریاچه های مصنوعی می باشد.

حال به تفاوت های این دو محصول می پردازیم.

تفاوت ژئوممبران (HDPE) و ژئوممبران (PVC)

در مجموع این دومحصول کاملا متفاوت اند ، ژئوممبران HDPE انعطاف پذیر نیست و مانند ژئوممبران PVC نمی تواند در پروژه های عمرانی و ساختمانی استفاده شود و فقط در پروژه های ساخت استخر و لاینر کاربرد دارد.اما ژئوممبران PVC امکان استفاده شدن در لاینر ها را دارد ولی به خاطره قیمت زیاد مقرون به صرفه نیست قابل به ذکر است که قیمت ژئوممبران PVC حدودا دو برابر ژئوممبران HDPE است.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال