خانه>بلاگ>آشنایی با ژئوسنتتیک ها>موارد استفاده از ورق ژئوممبران سنگین (HDPE)

موارد استفاده از ورق ژئوممبران سنگین (HDPE)

موارد استفاده از ورق ژئوممبران سنگین (HDPE)

موارد استفاده از ورق ژئوممبران سنگین (HDPE)


ژئوممبران سنگین (HDPE) چیست؟

ژئوممبران ها جزو خانواده بزرگ ژئوسنتتیک ها هستند ، ژئوممبران ها دارای انواع مختلفی از جمله ژئوممبران سبک، PVC و LLDPE می باشند که یکی از انواع ژئوممبران ها ژئوممبران سنگین است یا همان High-Density Polyethylene Geomembrane که به اختصار در بازار های جهانی با نام Geomembrane HDPE شناخته می شود.

ژئوممبران HDPE یک ماده عایق و ضد آب است که از رزین پلی اتیلن با چگالی بالا تولید می شود. (ژئوممبران با چگالی 0.94g/cm3 یا بیشتر).

این نوع ژئوممبران دارای مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی و تنش های محیطی می باشد. یعنی هیچ گونه عامل محیطی از جمله تغیرات دمایی روی این محصول تاثیری نمی گذارد و همچنین مقاومت بالای ژئوممبران HDPE در برابر شکست و ترک خوردگی بسیار زیاد و قابل توجه است. عمر مفید ژئوممبران HDPE حدود 50 سال تخمین زده شده است با این حال در بسیار از پروژه ها چه در داخل کشور و چه در خارج کشور شاهد عمر بیشتر از 50 سال از ژئوممبران HDPE بوده ایم ، اما با توجه به تحقیقات محققان آمریکایی این نوع ژئوممبران به طور میانگین 50 سال عمر می کند یا به طور کلی اگر بخواهیم دوام و استقامت ژئوممبران HDPE را بررسی کنیم می توانیم بگوییم که عمر مفید این نوع از ژئوممبران ها 50 سال است. قابل به ذکر است این نوع از ورق های ژئوممبران یعنی ورق ژئوممبران HDPE با گارانتی 10 ساله در ایران به فروش می رسد.

ژئوممبران HDPE در چه ضخامت هایی تولید می شود؟

ضخامت ژئوممبران HDPE به طور کلی از 0.2 میلی متر تا 3.0 میلی متر است. رایج ترین ضخامت ژئوممبران HDPE در ایران ژئوممبران

1.5 میلی متر می باشد.کاربرد ضخامت های مختلف ژئوممبران متفاوت است و ضخامت بیشتر ژئوممبران ها دلیل بر کیفیت بهتر آن ها نیست.

به عنوان مثال، در پروژه لاینرهای دفن زباله، می توان یک ژئوممبران 2 میلی متری HDPE را انتخاب کرد تا اطمینان حاصل شود که نشت زباله،

نشت فاضلاب و غیره رخ نخواهد داد. در پروژه استخر پرورش ماهی، معمولاً یک ژئوممبران 1.5 میلی متری برای برآورده کردن نیازهای استخر

پرورش ماهی انتخاب می شود. در پروژه استخر پرورش میگو، به دلیل اینکه ممکن است میگو دارای خارهای تیز باشد، بهتر است ژئوممبران

HDPE با ضخامت 2.0 میلی متر یا بیشتر انتخاب شود. اگر نمی دانید که چگونه ضخامت مناسب پروژه خود را انتخاب کنید ، می توانید با

ما تماس بگیرید تا راه حل صحیح و بی نقصی را به شما ارائه دهیم.

ژئوممبران HDPE در چه عرض هایی تولید می شود؟

عرض ژئوممبران HDPE به طور کلی در ایران از 1 متر تا 8 متر است. رایج ترین عرض ورق ژئوممبران HDPE در ایران ژئوممبران با عرض

2 متر می باشد ، همانطور که راجب ضخامت گفتیم عرض بیشتر ورق هم نشان دهنده کیفیت بیشتر آن نیست بلکه هر عرضی کاربرد مختصر به خودش را دارد و استفاده از ورق ژئوممبران با عرض های بالا ممکن است به پروژه شما صدمه بزند.

حالا چرا رایج ترین عرض ورق ژئوممبران در ایران عرض 2 متر است و در اکثر پروژه های عایق سازی از عرض 2 متر استفاده می شود؟

در جواب این سوال میتوان گفت با توجه به اینکه در عرض های کم ما ترلانس ضخامتی کمتری را شاهد هستیم بهتر است از عرض 2 متر استفاده کنیم زیرا در عرض 2 متر ضخامت سر تا سر ورق ژئوممبران یکی می باشد و تفاوتی ندارد اما در عرض های بالاتر از 2 متر به طور مثال 5 و 7 متر ما شاهد ترلانس ضخامت شدید هستیم و این ترلانس ضخامت موجب می شود تا ورق ضخامت یکسانی در تمام سطحش نداشته باشد و به مرور زمان آن سطح ورق که ضخامت کمتری نسبت به سایر نقاط ورق ژئوممبران دارد دوچار پوسیدگی شود و پروژه شما نشتی پیدا کند و شما مجبور هستید تا آن ورق را تعوض کنید زیرا که قابل تعمیر نیست.

از طرف دیگر در عرض های پایین تر ورق ژئوممبران شما هرینه کمتری برای نصب می دهید و حمل و نقل راحت تری دارید اما در عرض های بالا کارفرما باید برای باز کردن رول ورق (به دلیل سنگینی بیش از حد) از جرثقیل استفاده کند و نیار به بیش از 5 کارگر دارد که این موارد در عرض 2 متر پیش نمی آید چون رول های ورق ژئوممبران بسیار سبک تر از عرض 5 و 7 متری است و به راحتی نصب و جا بجا می شود و در صورت خرابی هم به راحتی تعمیر می شوند . (هزینه کرایه جرثقیل روزانه حداقل 3 میلیون تومان است)

در مورد حمل و نقل هم شما باید برای ورق ژئوممبران با عرض بالا مثلا 5 و 7 متر از خاور یا تریلی به دلیل عرض بالای ورق استفاده کنید و هزینه ی خیلی زیادی برای حمل و نقل ورق ژئوممبران خودتون متحمل شوید اما ورق ژئوممبران با عرض 2 متر را شما با وانت هم به دلیل عرض کم میتوانید جا بجا کنید.

در نتیجه عرض 2 متر بهترین عرض ورق ژئوممبران برای استفاده شما عزیزان است ، مخصوصا در پروژه های ساخت استخر های ذخیره آب کشاورزی ، استخر پرورش ماهی و میگو و دریاچه های مصنوعی.

توصیه های ما را در این مقاله جدی بگیرید تا در پروژه های خود ضرر نکنید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال