02188009861

02189770827

مشاوره

خانه>وبلاگ>آموزشی>جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی

جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی

جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی

جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی


آموزشی9250۱۴۰۲/۵/۲۴

کشاورزان و کسانی که با استخر های بزرگ سروکار دارند همیشه پس از سبز شدن رنگ استخر نگران میشوند حتی آن ها مجبورند ساعت ها به تمیزکاری مشغول باشند و چه بسا خیلی از آن ها پاک شدن از شر این موجودات سبز رنگ را هر روز تکرار میکنند و این کار بعد از مدت ها به قدری ازار دهنده خواهد شد که بهترین کار را پیشگیری میدانند. فرقی نمی کند استخر پرورش ماهی زینتی دارید یا یک استخر بزرگ برای کشاورزی زمین های خود، این مورد می تواند برای هر فردی آزار دهنده باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره رابطه استخر و جلبک ها بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان!

تلاش در پیشگیری رشد جلبک از تلاش برای از بین بردن آن بسیار راحت تر است. زیرا همیشه راهکارهای پیشگیری آسانتر و کم هزینه تر و وقت کمتری میبرند. برای پیشگیری از هر مشکلی بهترین راه حل کسب دانش کافی درباره آن موضوع است که ساعت ها مطالعه و تحقیق درمورد آن نیز است. اما ما در این مقاله سعی کردیم تا موثرترین راه حل ها را برای شما بیاوریم. جلبک ها سبب کاهش کیفیت آب و بروز بیماری های بسیاری می شوند زیرا که محیط خوبی را برای رشد انگل ها فراهم میکنند. حیاتی ترین نکته برای استخرداران حفظ کیفیت آب است چرا که آب سالم محصول سالم را به همراه دارد و اگر اندکی این محیط دچار تغییرات شود کیفیت محصول به راحتی تغییر خواهد کرد. پس شما کشاورزان حرفه ای که به فکر حفظ کیفیت محصول خود هستید باید درباره کیفیت آب خود را روزانه چک کنید. یکی از این عوامل در گرو عاری بودن استخر از هر گونه جلبک است.

جلبک چیست؟

خانه جلبک ها هر جایی است که رطوبت حضور مستمر دارد و در این محیط ها فتوسنتز میکند. این موجودات زنده گیاهانی عموما سبز رنگ هستند که به سرعت تکثیر میشوند. اکثر جلبک ها برای شناگران بدون ضرر میباشد اما سبب کدر شدن آب استخر خواهند شد. جلبک های سیاه رنگی نیز وجود دارند که روی دیواره استخر لکه ایجاد مینمایند و در برخی موارد مشاهده شده است که بوی بسیار نامطبوعی نیز از خود تولید میکنند. لجزی و لیزی جلبک ها ممکن است سبب شود تا کارگرانی که با استخر کشاورزی سروکار دارند لیز بخورند و در مواردی حتی شکستگی های عمیقی مشاهده شده است.

جلبکها چرا و چگونه در استخر ایجاد میشوند؟

وجود رطوبت و گرما در هر محیطی برابر است با بیدار شدن سرکله این موجودات ناخوانده! اما در کل بهتر است بدانیم که این موجودات با عوامل مختلفی پدیدار میشوند. مثلا هوای گرم تابستان، ایجاد تغییرات در PH آب استخر، بالا بودن فسفات، مواد شیمیایی نامرغوب، عدم گردش نامناسب جریان آب، سایز نامناسب فیلتر یا پمپ و کثیف بودن محیط اطراف استخر مثل وجود برگ.

موثرترین راه های پیشگیری از رشد جلبک ها

در ادامه همراه باشید تا از ابتدا تا انتها الزامات و مراقبت ها را مرور نماییم. شاید با رعایت کردن تمامی موارد دیگر تا اخر عمرتان از هر جلبکی به دور باشید.

تنظیم نمودن PH آب

داشتن یک کیت سنجش به شما کمک میکند تا همیشه این میزان درست باشد. بهترین میزان 7.2 تا 7.6 است که به کلر اجازه میدهد بیشترین میزان اثر بخشی را داشته باشد.

تمیز نمودن دیواره ها و کف استخر

اطمینان حاصل  نمایید که کف و دیواره ها در فواصل منظم تمیز میشوند. وجود برگ و غبار تاثیر مستقیم در ایجاد جلبک ها دارند.

اندازه گیری سایز پمپ استخر و فیلتر استخر

تجهیزات پمپ و فیلتر باید به درستی کار کنند. پمپ باید در یک دوره هشت ساعته کل استخر را فیلتر کند.

بررسی تعادل مواد شیمیایی

آب استخر خود را همواره ازمایش کنید. معمولا از روش کلرزنی یا شوکه کردن استخر در این مرحله استفاده میشود.

استفاده از مواد شوک دهنده

یکی از بهترین راه جلوگیری از جلبک، استفاده از مواد شوک دهنده است به این صورت که یکبار در هفته به مقدار کافی از آن استفاده کنید. مقدار کم جلبک ها را از بین نخواهد برد و مقدار زیاد مواد سبب لک شدن کف و دیواره استخر خواهد شد. پس از هر مواد شوک دهنده ای که بهره میبرید، دستورالعمل آن را به خوبی بخوانید.

از بین بردن فسفات در استخر

جلبک ها برای رشد و بقای خود به مواد مختلفی نیاز دارند. فسفات برای رشد و تکثیر جلبک حیاتی است. با استفاده از کیت های تست تشخیص فسفات هر چند وقت یکبار میزان آن را در آب استخر خود اندازه گیری کنید. میزان درست فسفات در آب استخر حداکثر ۳۰۰ ppm است که به عنوان استاندارد قرار میگیرد. در صورتی که میزان فسفات موجود در آب استخر از حد استاندارد بیشتر بود شما میتوانید با مواد شیمیایی آن را از بین ببرید و یک استخر بدون جلبک را به خود هدیه دهید.

گرما را فراری بدید تا جلبک ها دور شوند!

برای کاهش جذب اشعه خورشید، استخر خود را رنگ کنید. رنگ های استخر انواع مختلفی دارند که معمولاً به رنگ آبی هستند و برای کاهش تابش نور خورشید و جلوگیری از رسیدن آنها به اعماق طراحی شده اند که باعث کاهش تشکیل جلبک می شود. رنگی را بخرید که برای شما بهترین کارایی را دارند.

حصارها همیشه دوست شما هستند!

برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل استخر، یک مانع یا حصار در اطراف استخر ایجاد کنید. آبی که از چمن یا اطراف استخر شما نشت می کند حاوی مواد مغذی است که رشد جلبک ها را تحریک می کند. برای این کار باید یک حصار  به ارتفاع 2.5 سانتی متر در اطراف حوض ایجاد کنید تا نفوذ آب ناخواسته را کاهش دهید.

این به جلوگیری از نشت کودها، علف کش ها و حشرات به داخل حوض کمک می کند، بنابراین می توانید استخر خود و موجودات آن را در شرایط خوبی نگه دارید.

در صورت امکان سایه ایجاد کنید.

یک مکان سایه دار برای استخر کشاورزی خود انتخاب کنید تا آفتاب کمتری دریافت کند. جلبک ها برای رشد به نور خورشید نیاز دارند، بنابراین توصیه می شود محل استخر را در مکانی سایه دار انتخاب کنید که دائماً در معرض نور خورشید نباشد. استخر را در کنار دیوار بلند برای سایه قرار دهید، یا شاید بتوانید چتر یا بادبان روی استخر قرار دهید تا تابش نور خورشید را محدود کنید.

رابطه درخت و استخر ممنوع است!

مکان استخر کشاورزی را به دور از درختان انتخاب کنید، زیرا آنها برگ های خود را به داخل استخر می ریزند! که در نهایت رشد جلبک ها را تشویق می کند. چترها یا بادبان ها را می توان برای هدف و فضای شما سفارشی ساخت تا استخر شما را در برابر اشعه های خورشید و آلودگی های متفاوت و آشغال ها محافظت کند.

نور و نورپردازی چراغ راه اند.

نوع نوری که استفاده می کنید می تواند بر رشد جلبک های مزاحم در سیستم تاثیر بسزایی داشته باشد. نورهایی که حاوی بیش از حد سبز و زرد هستند می تواند منجر به رشد بیش از حد جلبک های مزاحم شود. تغییر نور  نیز به شما کمک خواهد کرد چرا که در استخرهای آبی که جلبک ها در مکان هایی که نور دائمی دریافت می کنند رشد می کنند.

هواکش ها همیشه جواب پس داده اند!

یک هواکش میکرو حباب دار برای افزایش حرکت آب نصب کنید. جلبک ها به دلایل زیادی از جمله حرکت ضعیف آب در مخزن رشد می کنند. بنابراین یک هواکش حباب دار خریداری کنید و آن را در عمیق ترین قسمت استخر یا مخزن نصب کنید تا آب را هوادهی و به گردش درآورد و در نتیجه محیطی بهتر در استخر ایجاد کنید که از رشد جلبک ها جلوگیری کند.

فیلترها کلید اصلی تمیزی اند.

حداقل ماهی یکبار فیلترها را تمیز کنید تا آب تمیز بماند. اگر جلبک ها در استخر یا حوض شما رشد می کنند، حتی اگر فیلتر آب دارید، ممکن است نیاز داشته باشید که سیستم فیلتراسیون را بیشتر تمیز کنید. دستورالعمل های سازنده را برای تمیز کردن دستگاه حداقل یک بار در ماه به منظور جلوگیری از رشد جلبک دنبال کنید.

نیازی به گذاشتن فیلتر روی کل استخرنیست مگر اینکه بخواهید همیشه آب را تمیز نگه دارید. اگر یک فیلتر مکانیکی بزرگ دارید، می‌توانید آن را با اتصال آن به یک شلنگ پشتی تمیز کنید و سپس آن را تا زمانی که آب شفاف شود، بشویید.

میکروفیلترها را بردارید و آنها را با آب بدون کلر تمیز کنید تا کثیفی، جلبک ها و ضایعات از بین برود. مطمئن شوید که فیلتر را دور از استخر یا حوض خود تمیز کنید تا خطر بازگرداندن تمام کثیفی ها و جلبک ها به مخزن یا حوض خود را در طول زمان نداشته باشید.

اشعه به کمک شما خواهد آمد!

برای از بین بردن جلبک ها از ضدعفونی کننده UV استفاده کنید. ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن مواد آلی مانند جلبک استفاده می شود و در موارد استخرها و حوض های مصنوعی مفید است و می تواند در خلاص شدن از شر جلبک ها در حین رشد کمک کند و 3 تا 5 روز طول می کشد تا عمل کند. فیلترهای دارای ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش موثرتر اما گرانتر هستند.

این یک راه حل موثر برای از بین بردن جلبک ها در استخر کشاورزی یا مخزن شما است، اما می تواند به باکتری های مفید و سایر موجودات موجود در حوضچه شما آسیب برساند.

استفاده از گیاهان آبزی و باکتری ها

گیاهان آبزی را در حوض یا وان خود بکارید تا مواد مغذی را جذب کند. جلبک ها مانند هر موجود زنده ای به برخی از مواد مغذی موجود در آب وابسته هستند. بنابراین گیاهان آبزی مانند زنبق، خزه بلوط یا شاهی آبی را پرورش دهید. این گیاهان مواد مغذی را از آب بیرون می کشند و از رشد جلبک ها جلوگیری می کنند. همچنین به شما آب تمیزتر و ظاهر زیباتری به شما می دهند. حدود 60 درصد از سطح استخر یا حوضچه را با گیاهان بپوشانید تا بهترین نتیجه را داشته باشید. سایر باکتری‌های لازم برای کنترل محیط آبی را فعال کنید و اجازه دهید کنترل رشد بیش از حد جلبک‌ها را محدود کند.

روش های منسوخ شده و  خطرناک حذف جلبک

راه حل هایی که نام بردیم طبیعی بودند و اغلب کم هزینه اما در دنیای که زندگی میکنیم راه حل های دیگر وجود دارند که توسط ما آزمایش نشدند و ما آن را پیشنهاد نمیدهیم.

استفاده از کاه جو

کاه جو را در دریاچه بریزید و بگذارید آرام آرام جلبک ها را بکشد. کاه جو پوسیده مقدار کمی آب اکسیژنه تولید می کند که به آرامی جلبک های استخر را از بین می برد. یک مشت کاه جو بخرید و به محض اینکه متوجه تشکیل جلبک شدید آن را در استخر خود قرار دهید و در طی چند هفته نتایج خوبی خواهید گرفت. به ازای هر 3800 لیتر آب در حوض یا حوض، تقریباً 230 گرم کاه جو استفاده کنید. مقدار پراکسید هیدروژن تولید شده توسط کاه جو در حال پوسیدگی برای از بین بردن جلبک ها بدون تأثیر بر گیاهان دیگر کار خودش را خواهد کرد. که این روش برای استخرهای کشاورزی توصیه نمیکنیم.

استفاده از موجودات دیگر!

برخی از موجوداتی را که از جلبک تغذیه می کنند را در استخر قرار دهید. این روش شبیه به روش پرورش گیاهان آبزی است که در آن برخی از موجودات مناسب برای حوضچه یا آکواریوم وجود دارند که مستقیماً از جلبک ها تغذیه می کنند. چند قورباغه یا حلزون بگذارید و رشد آنها را بر اساس جلبک های موجود در حوضچه یا مخزن تماشا کنید. قورباغه ها همچنین از پشه ها و سایر لاروهایی که ممکن است در سطح مخزن یا حوضچه وجود داشته باشند تغذیه می کنند. البته ما این روش را برای استخرهای کشاورزی اصلا توصیه نمیکنیم!

بکشش خلاصش کن!

اگر با رعایت تمامی موارد بالا باز هم سروکله این موجودات پیدا شود چاره ای غیر از، از بین آن ها نداریم. زیرا که ممکن است آب را آلوده کنند و نمیتوان این ریسک را پذیرفت. جلبک ها را با آفت کش ها بکشید. اگر نمی‌توانید جلبک‌ها را با تمیز کردن آب حذف کنید، ممکن است مجبور شوید از آفت کش ها و جلبک کش ها استفاده کنید. جلبک‌کش هایی را که حاوی مس هستند بخرید و روی حوضچه یا استخر اسپری کنید تا جلبک‌های موجود را از بین ببرید. نتایج در عرض 3 تا 10 روز پس از اولین درمان ظاهر می شود.

جلبک کش ها و علف کش ها حاوی مواد شیمیایی هستند که به طور خاص برای از بین بردن جلبک ها طراحی شده اند، به این معنی که در مقایسه با روش های طبیعی خلاص شدن از شر جلبک ها مضر هستند. از یک جلبک کش به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید و دستورالعمل های ارائه شده در محصول انتخابی خود را قبل از استفاده دنبال کنید. اتکا به محلول های شیمیایی باید آخرین راه شما باشد.

مطمئن شوید که قوانین خاص کشور یا شهر خود را در مورد تصفیه آب با جلبک کش ها می دانید. در برخی شهرها ممکن است برای استفاده از چنین مواد شیمیایی به مجوز وزارت محیط زیست یا شورای شهرداری نیاز داشته باشید.

هنگام استفاده از جلبک کش ها، دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید تا از مصرف بیش از حد آن که می تواند به استخریا مخزن شما و حیات زندگی اطراف آسیب برساند، خودداری کنید.

حذف جلبک ها

جلبک ها را با استفاده از صافی یا توری جلبک از سطح استخر جدا کنید. ساده ترین راه برای تمیز کردن جلبک ها، حذف مستقیم آن ها با استفاده از یک صفحه نمایش یا توری جلبک برای فیلتر کردن سطح حوضچه یا مخزن است. این فرآیند ممکن است کمی طول بکشد، اما بهترین نتایج ممکن را خواهید گرفت. با وجود این راه حل سریع، جلبک ها دوباره رشد خواهند کرد، زیرا حذف و برداشتن آن منجر به حذف نهایی و ریشه کن شدن آن نمی شود.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

فروش ویژه ژئوممبران