خانه>بلاگ>مقالات>بام سبز و روف گاردن زیر ذره بین ژئوخانجانی | شباهت ها و تفاوت ها

بام سبز و روف گاردن زیر ذره بین ژئوخانجانی | شباهت ها و تفاوت ها

بام سبز و روف گاردن زیر ذره بین ژئوخانجانی | شباهت ها و تفاوت ها

بام سبز و روف گاردن زیر ذره بین ژئوخانجانی | شباهت ها و تفاوت ها


مقالات550۱۴۰۲/۹/۴

انسان ها این موجودات خلاق که میخواهند همیشه از زیبایی بهره ببرند. اولین بار یک معمار اتریشی خلاق به نام فلریان لاینز در دهه 1960 به عنوان یک محقق در زمینه فضای سبز شهری بر روی طراحی سازه های گل کاری بر روی ساختمان ها پرداخت. در همین زمان ها بود که لاینز داستان ما سبب به وجود آمدن جرقه های خلاقیت در زمینه ایجاد فضای سبز بر روی ساختمان ها شد که امروز این جرقه ها تبدیل به آتش های معرکه ای در دیوار سبز و روف گاردن شدند.

فلسفه استفاده از فضای سبز در برج

بیاید با هم همراه باشیم تا فلسفه و چرایی این موج مدرن را بهتر درک کنیم. بسیاری از افراد فکر میکنند که بام سبز و فضاهای سبز فقط برای زیبایی بصری استفاده میشوند. اما این دو فلسفه ای دیگر در نهانشان دارند.

شباهت های بام سبز و روف گاردن

در همین حال متوجه خواهیم شد که شباهت های این دو بسیار به فلسفه وجودی شان مرتبط است. و تفاوتشان را جلو تر شرح خواهیم کرد.

تحول زیبایی

هدف اصلی ایجاد فضای سبز و گل کاری در بام و یا هر جای ساختمان، افزایش زیبایی طبیعی و محیط زندگی شهری است. اگر اندک گلی در خانه و کاشانه داشته باشید متوجه منظورمان خواهید بود. گل ها و گیاهان با طیف های رنگی خود و فرم های خاص می توانند به فضا ها روح ببخشند و فضاهای دلنشین شهری را به ارمغان بیاورند.

حمایت از تنوع زیستی

این زنده دلان طبیعت با افتخار دادن در فضای شخصی و خانگی شما به حفظ و افزایش تنوع زیستی کمک میکنند. شما نیز با انتخاب انواع گونه های گیاهی و ایجاد روف گاردن نقش پر رنگی در ارتقا تعادل زیستی دارید و آن را نیز ترویج میدهید. که دست شما هم درد نکند.

کاهش انعکاس حرارت و جذب CO2

اگر از زیست بیرون بیاییم و به درون دنیای شیمی و فیزیک برویم مشاهده خواهیم کرد که این دو خواهر ناتنی (بام سبز و روف گاردن) با بهره گیری از این دو عنصر نیز سبب جذب دی اکسید کربن و کاهش دما خواهند شد. همچنین اثراث جزر و مد را نیز بر روی بام ها کاهش خواهند داد.

فرهنگ محلی و ارتباط اجتماعی

در شهرداری و فرهنگ ساخت و ساز نیز این دو مفهوم رو به افزایش هستند بارها با گذر از خیابان ها برج باغ ها و یا ساختمان هایی را دیده ایم که این امکانات را دارا هستند. همچنین ایجاد این فضاها در طولانی مدت سبب خواهند شد که روحیه افراد بهتر شود.

بام سبز و روف گاردن یک مفهوم و فلسفه چندمعنایی است که با تلفیق اهداف زیست محیطی، بهبود در زندگی و محیط شهری میتواند سبب آرامش شود.

تفاوت این دو

حال بام سبز و روف گاردن چه تفاوتی هایی دارند؟ حال ممکن است بگویید فرق این دو چیست؟ بام سبز درست است یا روف گاردن یا این دو هر دو یکی هستند؟؟ برای دقیق تر شدند بیاید ابتدا مفهوم و سپس تفاوت آن را درک کنیم.

تعریف بام سبز (Green Roof)

بام سبز، هر بامی است که با استفاده از سیستم های گل خانه ای، استفاده از مواد ژئوممبران و فناوری های ژئوسنتتیک به فضای سبز تبدیل شده است.

هدف بام سبز

هدف اصلی بام سبز بهبود محیط زیست و کاهش اثرات منفی ساختمان های شهری است. مزایای بام سبز را میتوان بهبود کیفیت هوا، کاهش جذب حرارت، جلوگیری از سیلاب و تنوع زیستی محلی در نظر گرفت.

اجزا

بام سبز معمولا شامل لایه های از جمله عایق حرارتی، لایه های زیرین، لایه رشد گیاهی و سیستم زهکشی است.

تعریف روف گاردن (Roof Garden)

روف گاردن به منظور ایجاد فضاهای سبز، گل‌ها، درختان و علف‌ها بر روی سطوح بلند ساختمان‌ها یا سازه‌های دیگر به‌کار می‌رود.

هدف روف گاردن

هدف اصلی روف گاردن نیز بهبود محیط زیست و افزایش فضاهای سبز در شهرها می‌باشد. که این ممکن است برای استراحت، فعالیت‌های تفریحی، یا کاشت گیاهان تزیینی باشد.

اجزاء

روف گاردن معمولاً شامل طراحی‌های مختلف آبیاری، گل‌ها، درختان، مسیرهای پیاده‌روی، و اغلب سازه‌های تفریحی مانند نیمکت‌ها یا میزهای فضای باز است.

جمع بندی

القصه، هر دو بام سبز و روف گاردن هدف افزایش فضاهای سبز در محیط‌های شهری را دنبال می‌کنند، اما رویکردها و کاربردهای آن‌ها ممکن است متفاوت باشد.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال