02188009861

02189770827

مشاوره

ژئو خانجانی>وبلاگ>مقالات>حوضچه‌ های تبخیری چیست؟

حوضچه‌ های تبخیری چیست؟

حوضچه‌ های تبخیری چیست؟

حوضچه‌ های تبخیری چیست؟


مقالات320۱۴۰۳/۷/۲۱

حوضچه‌ های تبخیر از سری استخر های مصنوعی است که توسط انسان شاخته شده و برای تولید نمک، جمع آوری پساب ناشی از آب های زراعی، آب های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. حوضچه‌ های تبخیر از بخش های هزینه بر در پروژه های صنعتی شناخته می شود اما به دلیل صرفه اقتصادی که دارد جهت جمع آوری آب مانع بزرگی در برابر آلودگی های زیست محیطی است. از نکات برجسته درباره حوضچه‌ های تبخیر تبدیل آب جمع شده داخل آن به آب شرب است که می توان در مصارف کشاورزی استفاده کرد.

حوضچه تبخیر چیست؟

حوضچه های تبخیر از سری حوضچه های کم عمقی بود که در مناطق خشک و کم آب جهت جمع آوری و تبخیر اب مورد استفاده قرار می گیرد. حوضچه ها بر اساس ساختار و ظاهری که دارند آب را در خود جمع آوری می کنند و این نوع از حوضچه با توجه به موادی که در آن ها استفاده می شود مثل ورق های ژئوممبران می تواند رطوبت را حفظ کند و لوله هایی برای این حوضچه ها تعبیه شده که میتواند بخار را تهویه می کند.

کاربر حوضچه تبخیر چیست؟

این نوع از حوضچه ها به عنوان دریاچه های مصنوعی با مساحت های بالا شناخته می شوند و کاربرد های متعددی در صنایع دارند از جمله:

تولید نمک در حوضچه تبخیر

در قدم اول با وارد کردن آب دریا به اندازه ابعاد حوضچه و پرکردن آن فرآیند تقطیر آغاز شده و با تبخیر آب شور نمک ها رسوب کرده و شما می توانید نمک تولید شده را بهره برداری کنید.

جمع آوری پساب کشاورزی در حوضچه تبخیر

هنگامی که فرآیند زراعی و زهکشی در کشاورزی صورت می گیرد آبی که از پساب کشاورزی ایجاد می شود که به علت استفاده از آفت کش ها، کود ها آلوده است وارد حوضچه تبخیر شده و پس از آن تخلیه می شود و مانع از وارد شدن آسیب های زیست محیطی می شود.

مدیریت پساب صنعتی با حوضچه تبخیر

آب آلوده ای که در کارخانه های صنعتی جمع آوری می شود که در خود مواد نفتی و گازی را دارد در حوضچه های تبخیر جمع آوری شده و این آب آلوده با جمع شدن در این حوضچه مانع از وارد شدن آلودگی به محیط زیست می شود.

ساخت حوضچه های تبخیر در تهران و ایران را میتوانید از مجموعه ژئوخانجانی بخواهید

کاهش مصرف آب با حوضچه تبخیر

با جمع آوری اب در داخل حوضچه های تبخیر و قرار گیری زیر نور آفتاب آب شور و آلودگی ها تبخیر شده و بخار حاصل از تبخیر توسط فرآیند میعان آب شرب قابل استفاده تولید می شود.

تامین منابع آبی با حوضچه تبخیر

از دیگر کاربرهای حوضچه های تبخیر مناطق کم آب است که با احداث حوضچه های تبخیر آبی که از منابع طبیعی جمع آوری می شود تصفیه شده و می تواند به عنوان آب شرب مورد استفاده قرار گیرد. اگر تصفیه آب با درجه خلوص کمتری صورت گیرد آب تولید شده برای مصارف آبیاری و زراعتی کاربرد خواهد داشت.

احداث حوضچه تبخیر

فرآیند احداث این نوع از پروژه های عمرانی کاملا تخصصی بوده که می توانید در این حوزه از مجموعه ژئوخانجانی جهت ساخت حوضچه های تبخیر آب کمک بگیرید و پروژه های عمرانی خود را به مجموعه ما بسپارید. اما به صورت کلی فرآیند احداث حوضچه به صورت زیر است:

نقشه برداری

جمع آوری اطلاعات و نقشه برداری از اولین مرحله های ساخت حوضچه تبخیر است، چرا که باید اطلاعاتی چون شرایط آب و هوایی منطقه، ظرفیت حوضچه، میزان آب و حجم آبی که ذخیره می کند مورد بررسی قرار گرفته و نقشه برداری های زمین حوضچه تبخیر مطابق با نیازها پیاده سازی شود.

حفاری و خاکبرداری

گودبرداری و ایجاد عمق مورد نظر برای حوضچه تبخیر با توجه به نیازمندی ها و اطلاعاتی که از مرحله قبل به دست آمده است مرحله دوم ساخت شناخته می شود.

تسطیح

پس از گودبرداری و به دست آوردن عمق مورد نظر زمین اطرف حوضچه را به صورت یکنواخت می سازند.

ترانشه

ایجاد یک راه ورودی برای داخل شدن آب به حوضچه تبخیر را ایجاد ترانشه می گویند که سبب ذخیره آب داخل حوضچه می شود.

سریع ترین روش احداث حوضچه های تبخیر را از ژئوخانجانی بخواهید

عایق کاری حوضچه تبخیر

ایجاد یک عایق ضد آب با متریال هایی مانند ژئوممبران، ژئوتکستایل در کف و دیواره های حوضچه های تبخیر سبب ذخیره آب و مانع از خروج و نشتی آب می شود؛ همچنین استفاده از ژئوسل می تواند مانع از ایجاد قارچ، باکتری شود.

مهار ورق

در این مرحله باید ورق های فولادی که در حوضچه های تبخیر مورد استفاده قرار می گیرد را مهار کنیم تا آب به جز از طریق ترانشه از راه دیگری به داخل حوضچه ها نفوذ نکند.

آبگیری

مرحله آخر احداث کانال ها و راه هایی است که آب داخل حوضچه تبخیر را تامین کند. این کانال ها میتواند به دریا منتهی شود تا آب حوضچه با استفاده از آب دریا تامین شود.

چرا حوضچه‌های تبخیری اینقدر مهم هستند؟

  • حفاظت از محیط زیست: با تبخیر آب، مواد آلوده کننده از محیط زیست جدا شده و از ورود آن‌ها به آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها جلوگیری می‌شود.
  • هزینه کم: نسبت به سایر روش‌های تصفیه پساب، حوضچه‌های تبخیری هزینه بسیار کمتری دارند.
  • سادگی در اجرا و نگهداری: ساخت و نگهداری از حوضچه‌های تبخیری نسبت به سایر روش‌ها ساده‌تر است.

اما حوضچه‌های تبخیری فقط یک راه‌حل ساده نیستند، آن‌ها یک اکوسیستم کوچک را هم ایجاد می‌کنند.

کاربردهای حوضچه‌های تبخیری

  • پالایشگاه‌ها: برای دفع پساب‌های حاوی نفت و ترکیبات آروماتیک
  • صنایع شیمیایی: برای دفع پساب‌های حاوی مواد شیمیایی مختلف
  • صنایع غذایی: برای دفع پساب‌های حاوی مواد آلی
  • تصفیه آب‌های شور: در برخی مناطق از حوضچه‌های تبخیری برای تولید نمک از آب دریا استفاده می‌شود.
  • تصفیه پساب‌های شهری: در برخی موارد، از حوضچه‌های تبخیری برای تصفیه بخشی از پساب‌های شهری استفاده می‌شود.
مزایا و کاربر حوضچه های تبخیر چیست؟

مزایای استفاده از حوضچه‌های تبخیری

  • هزینه کم: نسبت به سایر روش‌های تصفیه، هزینه ساخت و نگهداری حوضچه‌های تبخیری بسیار کمتر است.
  • سادگی: تکنولوژی ساخت و بهره‌برداری از این حوضچه‌ها بسیار ساده است.
  • کارایی بالا: در مناطق خشک و آفتابی، سرعت تبخیر آب بسیار بالا است.
  • دوستدار محیط زیست: با کاهش حجم پساب و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به منابع آبی، به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند.

اجرای پروژه ساخت حوضچه تبخیر

اگر شما هم در کسب و کار خود نیازمند به ساخت حوضچه های تبخیر هستید، مجموعه ژئوخانجانی با سابقه بالایی که در این حوزه دارد می تواند تمامی این پروژه های عمرانی را از صفر تا صد در کوتاهترین زمان ممکن برای شما پیاده سازی کرده و به شما تحویل دهد.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

فروش ویژه ژئوممبران