خانه>بلاگ>مقالات>روش های تست ورق ژئوممبران

روش های تست ورق ژئوممبران

روش های تست ورق ژئوممبران

روش های تست ورق ژئوممبران


مقالات570۱۴۰۳/۲/۱۳

ژئوممبران ها ورق هایی هستند که عمدتا از پلیمر های متنوعی مانند پلی اتیلن و پلی وینیل کلراید تشکیل می شوند و بدون نیاز به زیرساخت های خاص به عنوان عایق های رطوبتی و حرارتی در صنعت آب بندی و عایق سازی استخرهای ذخیره آب کشاورزی،دریاچه های مصنوعی، ایزولاسیون تونل های شهری و مترو، ساختمان و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این ورق ها با روش های جوش حرارتی و روش های متداول دیگر در کنار همدیگر قرار می گیرند و جهت عایق بندی استخر ها، مخزن های ذخیره آب و سطوح بسیاری استفاده می شوند.

به طور کلی ژئو ممبران ها به طور وسیع در جلوگیری از نشت سیالات در اکثر پروژه های عمرانی و معماری مانند راه کانال ها، سد های احداثی، استخرهای خاکی و محل های دفن زباله مورد استفاده قرار می‌ گیرند و در عمر مفید پروژه ها بسته به درجه کیفیت و نوع عملکرد تاثیر می‌ گذارند‌.

به همین خاطر است که انجام روش های تست برای بررسی کیفیت و نوع عملکرد آنها بسیار مهم است و در بسیاری از مواقع برای بررسی کیفیت و اطمینان انطباق ورق های ژئو ممبران بر روی یکدیگر بسیار ضروری هستند.

اهمیت تست ورق های ژئوممبران

از آنجایی که این ورق ها باید به طور کامل بر روی یکدیگر منطبق شوند، نوع اجرا و کیفیت آنها امری حیاتی برای پروژه محسوب می شود‌، چه پروژه اجرایی ژئوممبران ها در مقیاس کوچک اجرا شود و چه اجرای عایق ژئوممبران در مقیاس بزرگ عمرانی انجام شود، ورق های اجرا شده باید دارای کیفیت مرغوب، اجرای تطبیق پذیری صحیح و همچنین نوع عملکرد مناسب باشند، به همین خاطر تست آنها الزامی تلقی می شود، از دیگر فواید تست ورق های ژئو ممبران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسب اطمینان از عملکرد و کیفیت ورق های ژئوممبران در شرایط متفاوت

مورد تست قرار دادن ورق های ژئو ممبران طبق روش های تست فیزیکی و یا غیره به شما این اطمینان را می دهد که ورق های ژئوممبران دارای کیفیت خوبی هستند و می توانند برای اجرا عملکرد مطلوبی را داشته باشند.

اهمیت تست ورق های ژئوممبران

افزایش عمر مفید مصالح پروژه

انجام تست ژئوممبران این امکان را به شما می دهد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید، ریسک ها را کاهش دهید و در نتیجه از پرداخت بودجه ی احتمالی خسارات خودداری کنید، تست ورق ژئوممبران سبب می شود تا خیال شما از مقاومت عایق بندی راحت باشد و عمر مفید مصالح را تا حد زیادی بالا می برد.

کاهش هزینه ی خسارت های احتمالی، تعمیرات و نگهداری

با اطمینان از ورق های ژئو ممبران با انجام روش تست ها می توانید از صرف هزینه های احتمالی برای خسارات به وجود آمده، هزینه های اضافی تعمیران و نگهداری برای پروژه جلوگیری کنید.

ایجاد اطمینان خاطر از اجرا و کیفیت کار برای کارفرمایان و پیمانکاران

با انجام روش های تست ورق ژئوممبران می توانید این اطمینان را به کارفرما یا پیمانکاران پروژه ی خود بدهید که به هیچ عنوان در اجرای پروژه نگران احتمال نشت رطوبت، سیالات و یا ..‌. نباشند.

کاهش ریسک برای مشکلات احتمالی پروژه

انجام روش های تست ورق های ژئوممبران سبب کاهش ریسک بروز مشکلات احتمالی ممکن برای پروژه خواهد شد و ریسک خرابی را می تواند به حداقل ممکن برساند.

انتخاب روش تست مناسب ورق ژئوممبران

قبل از آنکه به معرفی روش های تست ورق ژئوممبران بپردازیم باید اشاره کنیم که انتخاب نوع و روش تست مناسب ورق ها نیازمند بررسی عوامل مختلفی است و به معیار های متعددی مانند نوع پروژه، نوع و کیفیت ورق ژئوممبران، الزامات پروژه و بودجه مورد نظر برای انجام تست بستگی دارد.

انتخاب روش تست مناسب ورق ژئوممبران

به طور معمول برای انتخاب روش مناسب تست ورق ژئوممبران موارد زیر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

نوع ورق ژئوممبران

اولین معیاری که برای بررسی نوع ورق ژئوممبران باید به آن توجه کنید، بررسی نوع ورق ژئوممبران است که برای پروژه قصد کار کردن آن را دارید، تست مناسب هر ورق ژئوممبران با توجه به جنس، کیفیت و ویژگی ورق متفاوت می باشد.

نوع پروژه و مقیاس آن

تست های مورد نیاز و بررسی شده برای انواع پروژه های مختلف عمرانی بر اساس نوع، مقیاس و شرایط پروژه متنوع خواهد بود.

الزامات و استانداردهای پروژه

در بعضی از پروژه ها بر اساس استاندار ها و الزامات پروژه، روش های تست متفاوت می باشد.

بودجه پروژه

یکی دیگر از موارد تعیین کننده در انتخاب روش تست مناسب ورق ژئوممبران به بودجه مورد نظر پروژه برای انجام تست برمیگردد و هزینه انجام تست های متفاوت با یکدیگر بسیار مختلف است که باید توسط کارفرما مورد بررسی قرار بگیرد.

انواع روش تست ورق ژئوممبران

به طور کلی انواع تست ورق ژئوممبران دارای سه دسته مختلف تست های فیزیکی ورق ژئوممبران ، تست های جوش ورق ژئوممبران و تست های غیر مخرب ورق ژئوممبران می باشد که در ادامه به بررسی هر یک می‌ پردازیم.

1) تست های فیزیکی ورق ژئوممبران

همانطور که از اسم این نوع تست می توانیم برداشت کنیم، تست های فیزیکی بر اساس روش هایی است که می توانیم بر روی ورق های ژئوممبران انجام دهیم‌.

2) تست ضخامت ورق ژئوممبران

این نوع تست جهت اندازه گیری ضخامت ورق های ژئوممبران در سطح و در نقاط مختلف ورق انجام می شود و مهم ترین تستی است که در هنگام خرید و اجرای ورق ژئوممبران باید انجام شود، میزان ضخامت ورق ها تاثیر زیادی بر خواص فیزیکی و مکانیکی ورق ها مانند استحکام در برابر پارگی، کشش و حتی سوراخ شدن دارد.

3) تست مقاومت کششی ورق ژئوممبران

این نوع تست از روش های تست فیزیکی ورق ژئوممبران است که جهت اندازه گیری حداکثری برای تست مقدار نیروی کششی قابل تحمل به وسیله ی ورق ژئوممبران قبل از پاره شدن و یا آسیب به ورق انجام می شود.

4) تست مقاومت فشاری

این نوع تست برای اندازه گیری حداکثری نیرو فشار قابل تحمل بدون پاره شدن و یا خم شدن بر روی ورق ژئوممبران است.

5) تست مقاومت به پارگی

این تست جهت بررسی حداکثر مقاومت ورق ژئوممبران در برابر ایجاد ترک و پارگی می باشد.

6) تست نفوذپذیری

این تست از تست های مهم در روش های فیزیکی است که جهت اندازه گیری مقدار عبور سیالات و یا رطوبت از طریق ورق ژئوممبران انجام می شود. این تست این امکان را به کارفرما و پیمانکاران می دهد تا انواع مایع و گازهای عبوری که از ورق های ژئوممبران عبور می کنند تشخیص دهند.

7) تست مقاومت شیمیایی

این تست از روش های فیزیکی جهت تست و بررسی مقاومت ورق ژئوممبران در برابر عوامل و مواد شیمیایی است که در پروژه های عمرانی موجود می باشد، در اکثر صنایع پزشکی و صنایع نفتی، از ورق های ژئوممبران جهت عدم نفوذ مواد شیمیایی و مواد مختلف استفاده می‌کنند؛ به همین خاطر باید مقاومت و ماندگاری این ورق ها در برابر مواد شیمیایی بررسی و اندازه‌گیری شود.

8)تست مقاومت در برابر اشعه UV

از دیگر روش های تست فیزیکی ورق های ژئوممبران می توان به بررسی مقاومت ورق ژئوممبران در برابر نور آفتاب و اشعه ی خورشید اشاره کرد.

9) روش تست های جوش ورق ژئوممبران

در حین اجرا و نصب ورق های ژئوممبران ممکن است قسمت هایی از ورق ها دچار پارگی شود به همین خاطر باید تست جوشکاری بر روی این ورق ها انجام شود، از انواع روش های تست جوش می توان به تست های زیر اشاره کرد.

  • تست کششی جوش: برای اندازه گیری مقاومت جوش ورق ژئوممبران در برابر نیرو کششی که ممکن است بر روی ورق ایجاد شود.
  • تست خمشی جوش: تست خمشی جهت اندازه گیری مقاومت جوش ورق ژئوممبران در برابر خم شدگی و ایجاد خمش انجام می شود.
  • تست برش جوش: این تست جهت اندازه گیری و بررسی مقاومت جوش در برابر نیرو برش انجام می شود.
  • تست نفوذ پذیری جوش: جهت اندازه گیری مقدار نفوذ و عبور سیالات و رطوبت از طریق جوش صورت می‌ گیرد.
روش تست های جوش ورق ژئوممبران

10) روش تست های غیر مخرب ورق ژئوممبران

این روش تست اصولا جهت ارزیابی برای دوام درزهای بین ورق ها انجام می شود و منظور اینکار بررسی میزان و مقدار نشت سیالات از بین درزها و اتصال دو ورق در حین اجرا است، برای بررسی این اتفاق باید تست فشار هوا انجام شود، انواع روش های تست غیر مخرب شامل موارد زیر می شود.

  • آزمایش اولتراسونیک: جهت مورد بررسی قرار دادن عیوب داخلی که ممکن است در حین ساخت و یا پرس ورق های ژئوممبران رخ دهد، این عیوب می تواند شامل ایجاد خلا، ترک، حفره و ناهمواری ها باشد.
  • آزمایش رادیوگرافی: این روش با استفاده از اشعه ایکس ری انجام می شود و جهت بررسی عیوب و نواقص داخلی ورق های ژئوممبران انجام می شود.
  • آزمایش ذرات مغناطیسی: در این روش عیوب سطحی ورق های ژئوممبران مورد بررسی قرار می گیرد.

نکات مهمی که در هنگام انجام تست ورق ژئوممبران باید بدانید!

موارد زیر در انجام تست ورق ژئوممبران بسیار مهم هستند:

انجام تست ورق ژئوممبران توسط فرد متخصص:

از اولین نکاتی که باید برای انجام تست ورق ژئوممبران بدانید این است که این روش های تست حتما باید توسط افراد با تجربه و متخصص در زمینه آب بندی انجام شود.

استفاده از تجهیزات مناسب در هنگام تست ورق ژئوممبران:

تجهیزات و دستگاه هایی که در هنگام تست استفاده می شوند باید حتما دستگاه های دقیق و کالیبره شده باشند.

مهم ترین نکات در انجام تست ورق ژئوممبران که باید بدانید!

مناسب بودن شرایط محیطی در هنگام تست ورق های ژئوممبران:

شرایط محیطی در هنگام انجام تست باید مناسب باشند، که شرایط هر کدام از انواع تست می تواند متفاوت باشد.

نمونه گیری ورق ها در هنگام تست:

نمونه های تست گرفته شده باید حتما به طور تصادفی انتخاب شوند و نتایج تست باید کاملا دقیق مورد ثبت و گزارش قرار گرفته شود.

جمع بندی انواع روش های تست در ژئو خانجانی

عایق سازی و آب بندی مکان ها و مسیر هایی که در معرض رطوبت هستند اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که ممکن است سبب بروز نم زدگی و فرسایش مصالح و یا زمین و خسارات اینچنینی شوند، یکی از روش های عایق سازی استفاده از ورق های ژئوممبران و محصولات ژئوسنتتیک است که به طور معمول در سطوح متفاوتی مانند کانال های انتقال آب و زباله، زمین های کشاورزی، استخر های خاکی، بام سبز و غیره انجام می شود، اما نکته ای که قبل از اجرای ورق های ژئوممبران وجود دارد، روش های تست و بررسی کیفیت ورق آن می باشد که در این وبلاگ از ژئو خانجانی به بررسی آن پرداختیم.

اگر به دنبال یک شرکت تولید کننده ی معتبر جهت خرید ورق ژئوممبران در کیفیت بالا هستید، شرکت ژئوخانجانی می تواند در این زمینه شما را همراهی کند.

ژئوخانجانی با استفاده از تجربه و دانش فنی خود، تلاش می‌کند تا بهترین محصولات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کند. همچنین، این شرکت خدمات پس از فروش و نصب را به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا از کارایی و عملکرد بهینه محصولات استفاده شده بهره‌مند شوند.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال