02188009861

02189770827

مشاوره

خانه>وبلاگ>مقالات>ژئوممبران گیره دار چیست و کاربرد های آن

ژئوممبران گیره دار چیست و کاربرد های آن

ژئوممبران گیره دار چیست و کاربرد های آن

ژئوممبران گیره دار چیست و کاربرد های آن


مقالات1250۱۴۰۳/۳/۲۹

ژئوممبران گیره دار چیست

ورق‌های پلاستیکی که در داخل خاک به عنوان یک مانع ضد آب استفاده می شوند به ژئوممبران معروف است. ژئوممبران های گیره دار نوع دیگری از ژئوسنتتیک‌ها هستند که معمولاً برای محافظت از سطوح بتنی استفاده می شوند. هدف اصلی استفاده از ورق‌های ژئوممبران گیره‌دار افزایش طول عمر سطوح بتنی با محافظت از آنها در برابر محیط‌های مهاجم یا خورنده است.ما در این مطلب میخواهیم درباره ژئوممبران گیره‌دار با شما مخاطب عزیز صحبت میکنیم.

معرفی ژئوممبران گیره دار

ورق‌های ژئوممبران گیره دار در حقیقت همان ژئوممبران معمولی است که هنگام تزریق بر سطح به اشکال گوناگونی از گیره تبدیل می شوند. انواع ژئوممبران های گیره دار عبارت میباشند از V-Grip, T-Grip و Stud-Grip که کاربردهای مختلفی دارند.

مهم‌ترین هدف استفاده از ورق‌های ژئوممبران گیره‌دار، افزایش طول عمر سطوح بتنی با محافظت از آنها در مقابل فضا‌های تهاجمی یا خورنده است. این ورق‌ها مانند ورق‌های ژئوممبران به روش‌های مختلف از جمله کوره داغ، هوای گرم و اکستروژن به یکدیگر متصل شده و سطحی یکنواخت و غیر قابل نفوذ ایجاد می کنند

از این ورق‌ها در مواردی استفاده می شود که سازه بتنی به خواص عمومی بهتری (از جمله مقاومت در برابر سایش و مقاومت مکانیکی) نیاز دارد. استفاده از این ورق‌ها باعث دستیابی به خواص پلاستیک (انعطاف پذیری و مقاومت در برابر خوردگی) و خواص بتن (مقاومت مکانیکی و سختی بالا) می شود. در نتیجه ضمن حفاظت از سطح بتن، عمر مفید سازه نهایی بهبود می یابد.

بهبود خواص مکانیکی و جلوگیری از افزایش ترک‌های ایجاد شده در بتن به همراه بهبود خواص برشی و مقاومت در برابر ضربه لایه پلیمری از مزایای استفاده از این ورق‌ها می باشد. افزایش اصطکاک به سطح زیرین و جلوگیری از لغزش ورق در شیب‌های تند، کاهش رشد جلبک‌ها و میزان رسوب روی سطوح در تماس با آب، بهبود جریان آب در لوله‌ها و محافظت کامل از لایه زیرین در برابر آب نفوذ مواد شیمیایی از مهمترین مزایای این نوع ورق ها می باشد.

ژئوممبران‌های گیره‌دار در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و آنها را برای استفاده در برنامه‌های مختلف مانند نگهداری زباله‌های خطرناک مناسب می کند. این ژئوممبران‌ها دارای استحکام کششی بالایی هستند که به مقاومت در برابر پارگی و سوراخ شدن کمک می کند. رنگ آنها معمولاً سیاه رنگ است که به جلوگیری از تخریب اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

کاربرد ژئوممبران گیره دار

از جمله مهم ترین کاربرد های ژئوممبران های گیره دار می توان به موارد زیر اشاره کرذ:

  1. پوشش تونل‌های بتنی برای انتقال آب و فاضلاب
  2. پوشش لوله‌های بتنی و فلزی آب، فاضلاب، نفت و گاز
  3. پوشش تونل‌های قطار بین شهری (مترو)
  4. پوشاندن تونل‌های وسایل نقلیه
  5. پوشش سازه‌های بتنی در معرض خوردگی
  6. پوشش تالاب‌های تصفیه آب، فاضلاب و فاضلاب صنعتی
  7. استفاده در سدهای بتنی که نیاز به جلوگیری از عبور آب دارند
  8. استفاده در سدهای خاکی به عنوان یک لایه ضد آب
  9. مخازن نگهداری مواد شیمیایی
  10. برج‌ها و راکتورهای شیمیایی
  11. مخازن برای پوشش سیستم های انتقال حرارت
  12. قابل استفاده برای هر گونه ایزوله در برابر آب و سایر مواد شیمیایی
  13. پوشش سازه‌های دریایی (لوله‌های انتقال زیر آب ،اسکله‌ها، پل‌ها، و ...)
  14. استفاده به عنوان پوشش مخازن ذخیره نفت
  15. استفاده به عنوان پوشش استخرهای تفریحی و صنعتی
ژئوممبران ها دارای 15 کاربرد مهم هستند.

کلام آخر

معمولا ژئوممبران‌های گیره‌دار از پلی اتیلن سنگین ساخته می شوند و کاربرد اصلی این محصولات پوشش سازه‌های بتنی برای محافظت از سطح بتن در برابر خوردگی می باشد. این محصول مانند ژئوممبران از نظر ساختار مولکولی و نفوذ ناپذیری دارای مقاومت شیمیایی بالایی است و به این ترتیب طول عمر سازه بتنی را چندین برابر می کند.

مزایای این پوشش ها در مقایسه با پوشش‌های دیگر:

همانطور که تا اینجای مطلب دانستید ژئوممبران گیره دار بسیار پرکاربرد هستند و برخی دیگر از مزایای این نوع ژئوممبران ها شامل موارد زیر می شود:

  • مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالاتر
  • معایب پوشش‌هایی مانند اپوکسی از جمله شکنندگی و مقاومت کم آن برطرف شده است.
  • ورق‌های پلی اتیلن به دلیل قابلیت افزایش چندین برابری طول در صورت حرکت بتن، مقاومت پارگی بالایی از خود نشان می دهند.

شما میتوانید هر پرسش و ابهامی که درباره ورق‌های گیره‌دار در ذهن دارید را با کارشناسان ما مطرح نمایید و پاسخ خود را دریافت کنید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

فروش ویژه ژئوممبران