02188009861

02189770827

مشاوره

خانه>وبلاگ>مقالات>معرفی پلی وینیل کلراید و کاربرد هایش

معرفی پلی وینیل کلراید و کاربرد هایش

معرفی پلی وینیل کلراید و کاربرد هایش

معرفی پلی وینیل کلراید و کاربرد هایش


مقالات960۱۴۰۳/۵/۲۰

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید (PVC) یکی از رایج‌ترین پلیمرهای موجود در بازار است. پی وی سی به طور طبیعی کاملا سفید و بسیار سفت و سخت یکی از قدیمی‌ترین پلاستیک‌های جهان است. پی وی سی برای اولین بار در سال 1872 سنتز شد اما تا سال 1913 که یک مخترع آلمانی به نام فردریش هاینریش آگوست کلاته از نور خورشید برای پلیمریزه کردن وینیل کلرید استفاده کرد، و بر کاربردهای تجاری تسلط یافت.

در اواسط دهه 1900، تقاضا برای جایگزین مقرون به صرفه برای لاستیک طبیعی به شدت افزایش یافت و تولید PVC افزایش یافت. پی وی سی به دلیل مقاومت در برابر نور، مواد شیمیایی و خوردگی در صنعت ساختمان سازی محبوبیت خاصی داشت. امروزه PVC هنوز به طور گسترده در مراقبت‌های بهداشتی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل، منسوجات و ساخت و ساز استفاده می‌شود. در این مطلب همه چیزهایی که باید در مورد پلی وینیل کلراید بدانید، از نحوه ساخت تا محبوب ترین کاربردهای آن آورده شده است.

پلی وینیل کلراید چیست؟

PVC از طریق پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلرید تولید می شود. تولید مونومر وینیل کلرید شامل ایجاد کلر از طریق الکترولیز آب نمک است. سپس کلر با اتیلن ترکیب می شود و اتیلن دی کلرید ایجاد می‌کند که در دماهای بسیار بالا به مونومر وینیل کلرید تبدیل می شود. سپس آن مونومر وینیل کلرید را می‌توان پلیمریزه کرد تا PVC را تشکیل دهد.

پی وی سی به دو شکل اصلی تولید می شود: پلیمر غیرپلاستیک و پلاستیک انعطاف پذیر. پی وی سی در شکل غیر پلاستیکی خود سفت اما شکننده است. از طرف دیگر، فرم انعطاف پذیر نرم تر است و خم شدن آن آسان‌تر است. PVC انعطاف پذیر با افزودن نرم کننده‌هایی مانند فتالات‌ها به شکل سفت و سخت PVC ایجاد می شود.

به طور کلی، PVC سفت و سخت برای کاربردهایی مانند ساخت و ساز، لوله کشی و کشاورزی استفاده می‌شود، در حالی که PVC انعطاف پذیر به عنوان جایگزین لاستیکی و برای کاربردهایی مانند عایق کابل برق استفاده می شود.

خواص و مشخصات مکانیکی پلی وینیل کلراید

PVC به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا و عایق الکتریکی و حرارتی خوب برای بسیاری از کاربردها مورد علاقه است. علاوه بر این، پی وی سی سفت و سخت را می توان در دمای 60 درجه سانتیگراد بدون ذوب استفاده کرد و به راحتی به هم چسبانده، جوش داده، ماشینکاری، خم شده یا شکل می دهد. علاوه بر این، محصولات ساخته شده از PVC قابل بازیافت هستند، اگرچه ممکن است بازیافت آنها به دلیل محتوای کلر بالا دشوار باشد و برخی از فرآیندهای بازیافت ممکن است ترکیب شیمیایی را تغییر دهند.

 پلی وینیل کلراید می تواند بازیافت شود و برای پلاستیک سازی مورد استفاده قرار میگیرد

PVC انعطاف پذیر دارای مجموعه ای کاملاً متفاوت از خواص فیزیکی و مکانیکی است. انعطاف پذیر نسبت به پی وی سی سفت و سخت مقاومت شیمیایی بسیار کمتری دارد و در دماهای بالا بسیار سریعتر از بین می‌رود. همانطور که گفته شد، پردازش PVC منعطف آسان تر از PVC سفت و سخت است و به دلیل انعطاف پذیری و استحکام ضربه بالا برای بسیاری از کاربردها مورد علاقه است. با این حال، PVC انعطاف پذیر به دلیل مواد شیمیایی که گاهی برای پلاستیک سازی استفاده می‌شود، برای کاربردهای مرتبط با مواد غذایی مناسب نیست.

کاربردهای پلی وینیل کلراید

پی وی سی و به طور خاص پی وی سی سفت و سخت، یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین ترموپلاستیک ها در استفاده تجاری امروزه با کاربردهای تجاری و صنعتی بی‌شمار است. برخی از محبوب‌ترین کاربردهای پی وی سی سفت و سخت شامل لوله‌ها، سقف‌ها، جعبه‌های توزیع برق، سوئیچ‌ها، محفظه دوشاخه و پایانه‌های باتری است. پی وی سی سفت و سخت را می‌توان در کالاهای مصرفی مانند بطری‌ها، نرده های پرده، جعبه‌های صوتی و تصویری، و کارت‌های اعتباری نیز یافت.

پی وی سی انعطاف پذیر به دلیل خواص مکانیکی خود دارای مجموعه‌ای از کاربردهای متفاوت است. این ماده انعطاف پذیر برای ساخت غشاهای ضد آب، عایق کابل، پوشش سقف، عایق سیم کشی، تسمه نقاله و شیلنگ استفاده می‌شود. قابل ذکر است که PVC انعطاف پذیر برای کاربردهای پزشکی متعددی از جمله کیسه‌ها و لوله برای انتقال خون، قطره چکان و مایعات دیالیز استفاده می شود.

چرا پلی وینیل کلراید را انتخاب کنید؟

پلی وینیل کلراید یک جایگزین بادوام، همه کاره و مقرون به صرفه برای مصالح ساختمانی مانند لاستیک و شیشه و چوب، فلز است. علاوه بر این، PVC قابل بازیافت، به شکل سفت و سخت غیر سمی، مقاوم در برابر آتش و غیر رسانا است. همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم است، به همین دلیل است که اغلب در لوله کشی فاضلاب استفاده می شود. با این حال، برخی از پلاستیک‌های دیگر دارای نقطه ذوب بالاتر یا خواص عایق موثرتری نسبت به PVC هستند. برای پروژه‌های خاص، پلاستیک دیگری ممکن است مناسب‌تر باشد.

کلام آخر

پلی وینیل کلرید اقتصادی و همه کاره (PVC یا وینیل) در کاربردهای مختلف در ساختمان و ساخت و ساز، مراقبت‌های بهداشتی، الکترونیک، خودرو و سایر بخش‌ها، در محصولات مختلف از لوله کشی و سایدینگ، کیسه‌های خون و لوله، سیم و ...استفاده می شود.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

فروش ویژه ژئوممبران