02188009861

02189770827

مشاوره

روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟


روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز به بام های ساختمان اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از آن با گل و گیاه پوشیده شده است. امروزه المان ها و مصالح به کار رفته در این زمینه تنوع بیشتری یافته است و در روف گاردن باغ های نو بنا به درخواست مشتری از آلاچیق، آبنما، مجسمه، آتریوم و . . . نیز استفاده می شود.

روف گاردن محیطی است که در بام و یا پشت بام خانه ها قرار می گیرد، این امر جنبه زیبایی، تنظیم هوا، کنترل دما،‌ مزایای هیدرولوژیکی، فرصت های تفریحی و... ایجاد میکند. در ادامه به مزایا و معایب روف گاردن می پردازیم.

انواع روف گاردن

به طور کلی می توان انواع روف گاردن را به سه جنبه مختلف تقسیم نمود که هرکدام از این روش ها با شرایط خاصی به اجرا می رسند با توجه به فضای موجود و همچنین بودجه و مقاومت سازه انتخاب و به مرحله ساخت و ساز می رسند.

  • روف گاردن گسترده
  • روف گاردن فشرده
  • روف گاردن ترکیبی یا نیمه فشرده

روف گاردن

روف گاردن ها فضاهایی سبزی می باشند که عموما در بالا پشت بام خانه ها و یا در ارتفاعات یک ساختمان طراحی میشوند. اگر شما به دنبال یک فضای سبز دل نیشن در نزدیکی خانه خود هستید طراحی روف گاردن می تواند یک ایده فوق العاده برای شما محسوب میشود.

ویژگی های لایه های روف گاردن

مهم ترین بخش روف گاردن، از طراحی پروژه گرفته تا اجرای کامل آن، ایزولاسیون بام سبز و لایه بندی یکپارچه آن می باشد. لایه های روف گاردن باید ویژگی های زیر را داشته باشند. در ادامه به توضیح دلایل اهمیت اجرای لایه های مختلف بام سبز می پردازیم.

  • ضد آب بودن روف گادن به وسیله ورق های ژئوممبران
  • لایه زهکشی بسیار مقاوم و با ثبات
  • انتخاب گیاه های مختلف با پوشش دهندگی زیاد
  • سیستم آبیاری قطره ای و منظم

ویژگی های لایه های روف گاردن

مراحل ساخت روف گاردن

قبل از شروع و انجام پروژه حتما این موارد را به دقت بخوانید و انجام دهید، چون هر اهمال کاری که صورت بگیرد متعاقبا به ضرر شما خواهد بود.

  1. دریافت تاییدیه از صاحب ملک و گاهی شهرداری: قوانین شهرداری افراد را برای ساخت روف گاردن تشویق می کند، مجوز اجرای بام سبز بر عهده کارفرما بوده و می بایست مجوز های لازم را از شهرداری ناحیه ای که ساختمان در آن قرار دارد، اخذ نمایید.
  2. بررسی استحکام و وزن سقف: یکی از اقدامات مهمی که در مورد اول باید ارزیابی شود، قطعا بررسی استکام سازه است.
  3. طراحی روف گاردن: با توجه به سلیقه شخصی و متناسب از لحاظ مهندسی با کارشناس مربوطه چک شده باشد.
  4. ایجاد سایه: یکی از نکاتی که خیلی مهم است و باید توجه کنید، ایجاد سایه بان در روف گاردن است.
  5. ایجاد فضای خصوصی: با درست کردن فضای خصوصی می توانید احساس آرامش بیشتری را به ارمغان بیاورید.
  6. دسترسی مناسب: همچنین روف گاردن محلی برای فراغت است پس باید دسترسی راحتی داشته باشد.
  7. امنیت: به خاطر محل قرارگیری روف گاردن در ارتفاع، باید امنیت آن رعایت شده باشد.
  8. سیم کشی برق: یکی دیگر از نکاتی که در مرحله های اول باید دقت کرد، چون امکان تغییر آن سخت است.
  9. سیستم آبیاری: به وسیله این سیستم دیگر نگران خشک شدن گیاهان نیستید.
  10. زهکشی: زهکشی فونداسیون را مورد بررسی قرار داده و محلی را که آب باید به آنجا هدایت شود مشخص کنید.
  11. پوشش دیواری: به وسیله ی پوشش های دیواری می توانید از صدمات احتمالی و استهلاک روف گاردن بکاهید.

مزایای روف گاردن

مزایای روف گاردن قطعا از معایبش بیشتر است. و می توانید این نکات را در نظر بگیرید:

  1. فضای سبز: همانطور که مشاهده میکنید شهر نشینی هر روز در حال افزایش می باشد و همین امر سبب کمبود منابع طبیعی می شود طبق آمار جهانی فضای سبز شهری قابل قبول برای هر نفر 20 تا 25 متر مربع است.
  2. سلامتی: یکی از مشکلات عده ی زیادی از افراد ایجاد بیماری های تنفسی می باشد که راه حل این موضوع را سفر به خارج از تهران انتخاب کرده اند. روف گاردن ها می توانند گزینه ی مناسبی برای این امر محسوب شود.
  3. قیمت بالا: ساختمان ها با روف گاردن از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  4. جلوگیری از هدر  رفت انرژی: با استفاده از روف گاردن می توانید از هدر رفت انرژی در ساختمان استفاده نمایید، می توان گفت که روف گاردن های باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
  5. ایجاد فضای خصوصی: یک فضای دنج و خصوصی، مشرف به منظره و دورهمی های شخصی می باشد.
  6. جلوگیری از نشت آب: به وسیله نصب ورق های ژئوممبران می توانید از نشت آب به داخل جلوگیری کنید

مزایای روف گاردن

معایب روف گاردن

روف گاردن می تواند علاوه بر مزیت های زیادی که دارد معایبی را نیز به همراه داشته باشد که چشم پوشی از هر یک آن ها می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

  • هزینه زیاد
  • نشت آب به لایه های زیرین سقف
  • نوع پوشش گیاهی
  • سنگین شدن سقف
  • نگهداری سخت

زهکشی روف گاردن

زهکشی روف گاردن یکی از مهمترین بخش های طراحی روف گاردن حرفه ای می باشد. برای زهکشی روف گاردن باید به لایه های زیرین توجه زیادی کرد تا بعد از طراحی روف گاردن دچار نم زدگی و یا خرابی نشود. در زهکشی روف گاردن می توان از لایه هایی مانند ژئوتکستایل، ژئوممبران و... استفاده نمود این لایه ها می تواند تا سال عمر روف گاردن شما را بیشتر نماید برای خرید ژئوتکستایل و یا دیگر محصولات ژئوسنتیک می توانید با ژئوخانجانی تماس حاصل نمایید.

خاک روف گاردن

در طراحی روف گاردن باید خاک بسیار زیادی استفاده نمود به همین دلیل بسیار مهم می باشد که این خاک خاک سبکی باشد. تا فشار و سنگینی زیادی به سقف بالا پشت بام وارد شود. در خرید تجهیزات ساختمانی باید به کیفیت و نوع سازه ی خود توجه بسیار زیادی کرد.

سخن آخر

داشتن روف گاردن امروز یک موضوع همه گیر شده است به همین جهت بسیار نیاز است که شما از وسایل مورد استفاده با کیفیت بالا استفاده نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

شرکت ژئو خانجانی مجری انواع روف گاردن و بام سبز طبق استانداردهای بین المللی با استفاده از مصالح ژئوسنتتیک با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های مندرج در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال