02188009861

02189770827

مشاوره

خانه>بلاگ>مقالات>ساخت حوضچه پرورش میگو با ورق ژئوممبران

ساخت حوضچه پرورش میگو با ورق ژئوممبران

ساخت حوضچه پرورش میگو با ورق ژئوممبران

ساخت حوضچه پرورش میگو با ورق ژئوممبران


مقالات920۱۴۰۲/۱۲/۱۶

استفاده از ژئوممبران در استخرهای پرورش لارو میگو به منظور بهبود شرایط زیست محیطی و کنترل پارامترهای مختلف محیط استخر می‌تواند موثر باشد.

ژئوممبران‌ها یا ممبران‌های نیمه‌نفوذپذیر، لایه‌ای هستند که اجازه عبور برخی از مواد را دارند ولی از مواد دیگر مانع می‌شوند. در مورد استفاده از ژئوممبران در استخرهای پرورش لارو میگو، ممکن است اهداف زیر مد نظر قرار گیرد:

  1. فیلتراسیون آب: استفاده از ژئوممبران برای فیلتراسیون آب در استخرهای میگو می‌تواند به بهبود کیفیت آب و حذف ذرات معلق، باکتری‌ها، و مواد آلی مضر کمک کند.
  2. کنترل شوری آب: ژئوممبران‌ها می‌توانند برای کاهش میزان شوری آب استفاده شوند. این ممکن است به کنترل شوری مناسب برای رشد بهتر میگوها کمک کند.
  3. جلوگیری از نفوذ بیماری‌ها: ممکن است ژئوممبران‌ها به عنوان حاجزی برای جلوگیری از نفوذ میکروب‌ها و بیماری‌ها به استخرها عمل کنند.
  4. کنترل پارامترهای آبی: این تکنولوژی می‌تواند به کنترل پارامترهای آبی مانند درجه حرارت، میزان اکسیژن، pH و سایر پارامترهای مهم کمک کند.
  5. افزایش بازدهی: با بهبود شرایط زیست محیطی، افزایش بازدهی پرورش میگوها امکان‌پذیر است.

به هر حال، استفاده از ژئوممبران‌ها نیازمند ارزیابی دقیق نیازهای محیطی میگوها و انتخاب مناسب‌ترین نوع ژئوممبران برای شرایط خاص استخر است. همچنین، نیاز به نگهداری و تعمیر صحیح این سیستم نیز وجود دارد.

حوضچه پرورش میگو محلی است که میگوها در آن پرورش داده می شوند. این حوضچه ها می توانند از نظر اندازه، شکل و نوع موادی که از آنها ساخته شده اند متفاوت باشند. با این حال، همه حوضچه های پرورش میگو دارای برخی ویژگی های مشترک هستند.

فرآیند پرورش میگو در حوضچه ها شامل مراحل زیر است:

  • آماده سازی حوضچه: حوضچه باید قبل از افزودن میگو آماده شود. این شامل تخلیه آب، پـــاکسـازی کف حوضچه و افزودن مواد مغذی است.
  • پرداخت بچه میگو: بچـه میگو در حوضچه‌ها با تراکم مشخصی (معمولاً بین 50000 تا 100000 بچه میگـو در هر هکتار) قرار داده می شوند.
  • تغذیه میگو: میگو ها به طور منظم با غذای مصنوعی تغذیه می شوند.
  • کنترل کیفیت آب: کیفیت آب حوضچه باید به طور منظم کنترل شود تا از سلامت میگو ها اطمینان حاصـــل شود.
  • برداشت محصول: میگو ها معمولاً پس از 6 تا 12 ماه پرورش برداشت می شوند.
پرورش میگو یک صنعت مهم در بسیاری از کشورها است. این صنعت به دلیل ارزش بالای میگو و نیاز در حال رشد به غذای دریایی در حال رشد است.

صنعت پرورش میگو به عنوان یکی از صنایع پرسود جهان به رشد قابل توجهی دست یافته است.

این صنعت نقش بسزایی در اقتصاد محلی کشورها ایفا می‌کند و ایجاد اشتغال افزایش صادرات و توسعه مناطق ساحلی را به دنبال دارد.

حفظ پایداری در پرورش میگو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بهبود عملکرد و مدیریت حوضچه‌ها امری ضروری است. بسیاری از افرادی که در زمینه پرورش میگو فعالیت انجام می دهند برای عایق‌بندی استخرهای خاکی، مخزن های ذخیره آب و مواد شیمیایی از سشوار صنعتی لستی استفاده می کنند که شما نیز جهت سفارش این محصول می توانید با ژئوخانجانی در ارتباط باشید.

مزایای استفاده از ژئوممبران در پرورش میگو:

محدوده بندی آب:

میگوهای برداشت شده از یک مزرعه تنها به اندازه کیفیت و حجم آب موجود در مرداب ها خواهد بود.

هر چه هزینه آب تمیز برای پمپاژ یا حمل و نقل افزایش باید نیاز به محافظت از مخزن های آب افزایش می یابد.

نصب یک ژئوممبران با نفوذپذیری پایین به حفظ تطابق حجم آب

نگه داشتن مواد زائد و جلوگیری از نفوذ آلودگی های حمل شده توسط آب زیرزمینی به محدوده های پرورش آبزیان کمک خواهد کرد.

کنترل بیماری:

به رغم اینکه بیماری ها نمی توانند کاملا از بین بروند یک حوضچه که به درستی لایه بندی شده باشد میتواند احتمال و تاثیر آنها را کاهش دهد.

ژئوممبران ها در مقابل حملات و رشد میکروبیولوژیکی مقاوم هستند و سطح آن قابل تمیز کردن ضدعفونی و در عرض چند روز به وضعیت اولیه باز می گردانده می شود.

کنترل کیفیت آب:

ژئوممبران های HDPE برای مخازن آب آشامیدنی مورد تایید قرار گرفته اند به عبارت دیگر استانداردهای ANSI/NSF۶۱ و ۴۰۲۰ AS/NZS را رعایت می کنند و هیچ گونه افزودنی یا مواد شیمیایی که ممکن است خارج شده و کیفیت آب را تحت تأثیر قرار دهد با به حیات حیوانی آسیب بزند.

ندارند. ژئوممبران ها می توانند به صورت تکراری تمیز شده و ضد عفونی گردند بدون اینکه کارایی لایه بندی کاهش یابد.

بهبود کیفیت آب منجر به افزایش بازده محصولات کشاورزی رشد سالم تر محصولات به دلیل افزایش سطوح اکسیژن محلول و بهبود طعم محصولات می شود که همگی اینها باعث افزایش پتانسیل سوددهی می شوند.

کنترل فرسایش خاک:

لایه بندی باعث حذف فرسایش شیب به دلیل باران های سطحی اثرات موج و یاد می شود.

این لایه بندی از جلوگیری از ورود مواد فرسوده به حوضچه و کاهش حجم آب جلوگیری میکند.

به علاوه، نیاز به تعمیرات پرهزینه ناشی از فرسایش از بین می رود.

سیستم استفاده از ژئوممبران در استخرهای پرورش میگو می‌تواند به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی طراحی شود، اما یک سیستم معمولی ممکن است عناصر زیر را شامل شود:

  1. ممبران‌ها: ممبران‌ها نقش اصلی در این سیستم را بازی می‌کنند. این ممبران‌ها باید نیمه‌نفوذپذیر باشند تا بتوانند برخی از مواد معلق و آلودگی‌ها را حبس کرده و از عبور مواد مفید مانند آب و اکسیژن اجازه دهند.
  2. سیستم پمپاژ: یک سیستم پمپاژ برای حرکت آب به سمت ممبران‌ها نیاز است. این پمپ‌ها بهبود جریان آب در سیستم را فراهم می‌کنند.
  3. سیستم تهویه: یک سیستم تهویه برای تأمین اکسیژن به آب استخر و حفظ سطح اکسیژن مناسب برای رشد میگوها لازم است.
  4. سیستم کنترل: یک سیستم کنترل هوشمند ممکن است برای نظارت و کنترل پارامترهای آبی مانند pH، شوری، دما و سایر پارامترهای مهم در استخر استفاده شود.
  5. سیستم فیلتراسیون: برخی از سیستم‌های ژئوممبران به صورت تلفیقی با سیستم‌های فیلتراسیون کار می‌کنند تا ذرات معلق، باکتری‌ها و ذرات دیگر از آب حذف شوند.
  6. سیستم خروجی آب: آب پس از عبور از ژئوممبران و فرآیندهای دیگر باید به بهترین شکل ممکن به استخر بازگردانده شود.
  7. سیستم نظافت و تعمیرات: به دلیل تماس ممبران با آب و ذرات معلق، سیستم‌های نظافت و تعمیرات برای حفظ کارایی ممبران‌ها ضروری هستند.

این توضیحات به طور کلی ساختار یک سیستم استفاده از ژئوممبران در استخرهای پرورش میگو را نشان می‌دهد. هر سیستم ممکن است بر اساس نیازها و شرایط خاص استخر متفاوتی طراحی شود.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال