خانه>بلاگ>مقالات>کاربرد های ژئوتکستایل

کاربرد های ژئوتکستایل

کاربرد های ژئوتکستایل

کاربرد های ژئوتکستایل


مقالات760۱۴۰۳/۲/۲

زمینه‌های کاربرد ژئوتکستایل

به پارچه های نفوذپذیر که اکثرا از موادی مثل پلی استر و پلی پروپیلن ساخته شده اند، ژئوتکستایل میگویند. بسته به روش ساخت آنها، آنها ممکن است بافته یا غیر بافته شوند، بر اساس نوع کاربرد آنها. در حالی که پارچه‌های ژئوتکستایل غیر بافته شامل الیاف، رشته‌ها یا عناصر دیگری هستند که به‌طور تصادفی به هم متصل می‌شوند، در مورد پارچه‌های بافته شده، این نخ‌ها، الیاف یا رشته‌ها درهم تنیده می‌شوند. در این مطلب به ویژگی های کاربرد پارچه های ژئوتکستایل بافته شده می پردازیم.

پارچه‌های ژئوتکستایل بافته شده به هر ماده‌ای گفته می‌شود که از درهم تنیدگی دو یا چند نخ، الیاف، رشته‌ها، نوارها یا عناصر دیگر، معمولاً در زوایای قائم، یعنی هم در طول و هم به صورت متقاطع، با استفاده از فرآیند نساجی ساخته می‌شود. این پارچه ها عمدتاً در بخش ساخت و ساز کاربرد دارند. بنابراین این ساده ترین نوع تولید پارچه است که به روش "الگوی ساده" نیز معروف است و منجر به یک ساختار مسطح می شود.

پارچه‌های ژئوتکستایل بافته شده مقاومت 2 محوری دارند و با توجه به ساختار و ویژگی های نوارهای مورد استفاده در تولید آنها، معمولاً دارای مقاومت بالا و تغییر شکل کم هستند و آنها را برای تقویت راه ها، شیب ها، دیوارها و فونداسیون ها مناسب می کند.

دسته بندی ژئوتکستایل

با توجه به ماهیت آنها، می توان این پارچه‌های ژئوتکستایل بافته شده را به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • پارچه های ژئوتکستایل یک رشته ای: از یک الیاف نساجی با طول زیاد به دست می آیند.
  • پارچه های ژئوتکستایل چند رشته ای: از مش چندین الیاف نساجی با طول وسیع به دست می آیند.
  • پارچه های ژئوتکستایل نخ الیاف کوتاه: از مش چندین الیاف برش خورده با طول های مختلف (تا 15 سانتی متر) تولید می شود.

مهمترین کاربردهای ژئوتکستایل

موارد کاربرد ژئوتکستایل شامل موارد زیر می شود:

کاربرد ژئوتکستایل برای عایق رطوبتی

با گذشت زمان، شکاف‌ها و درزهای کوچکی در دیوارهای حائل ایجاد می‌شوند که اجازه نشت آب را می‌دهند. این تجمع رطوبت باعث خوردگی و آسیب انبساط انجماد می شود. پوشاندن قسمت پشتی با پارچه های ژئوتکستایل، مانعی بسیار مقاوم در برابر سوراخ شدن و پارگی ایجاد می کند که نفوذ از طریق دیوارها را محدود می کند. پارچه‌ها با وجود جابجایی خاک و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بادوام می مانند.

کاربرد های گسترده ژئوتکستایل

تکیه گاه پل

رابط بین تکیه گاه های پل و خاکریزهای نزدیک به جابجایی دائمی تراز کوچک از ارتعاش و فعالیت لرزه ای است. ورق های ژئوتکستایل موانع رطوبتی قابل اعتمادی را در سراسر این رابط‌ها ایجاد می کنند که خطرات فرسایش و نشست را کاهش می دهد. ساختار مستحکم، خرابی را در امتداد اتصالات ساختاری قابل نفوذ و متحرک به حداقل می رساند.

مفید برای سدها و خاکریزها

به عنوان زیرساخت مهار ضروری، سدهای خاکی و سیلاب های بتنی پایداری اشباع هیدرواستاتیکی عظیمی را تجربه می کنند و تقاضاهای دوام مانع عظیمی را تحمیل می کنند. هم ژئوتکستایل های بافته شده و هم ژئوتکستایل های غیر بافته شده با استحکام بالا، موانع آب محکمی را تامین می کنند که از اتصالات و نفوذهای ساختاری آسیب پذیر محافظت می کند. درزگیری و لنگر انداختن دقیق، انعطاف پذیری چند دهه را حفظ می کند.

لاینرهای دفن زباله

باید رواناب محل دفن زباله مهار شود تا از آلودگی سطح آب های زیرزمینی جلوگیری کند، زیرا زباله ها به تدریج طی دهه ها تجزیه می شوند. در حالی که لاینرهای اولیه اکثر بار مقاومت شیمیایی را بر عهده می گیرند، لایه‌های زهکشی ژئوتکستایل غیر بافته قوی، دفاعی اضافه برای مدیریت رطوبت به طور ایمن به حوضچه‌های جمع آوری می کنند.

سازه های زیرزمینی

در سراسر تونل‌های حمل و نقل، سازه های پارکینگ زیرزمینی و حوضچه های بازداشت زیرسطحی که در برابر خطرات مهاجرت آب آسیب پذیر هستند، لایه‌های ژئوتکستایل هر دو زهکشی و عایق رطوبتی را معرفی می کنند که نشت را از طریق اتصالات بخش، لوله های تخلیه یا ترک‌های فونداسیون مدیریت می کنند.

حفظ پایه ها

در دنیای فونداسیون‌ها، پارچه ژئوتکستایل نقش مهمی در تضمین یک محیط خشک و محافظت شده ایفا می کند. به طور استراتژیک در پشت دیوارهای فونداسیون قرار می گیرد تا به عنوان یک مانع نفوذ ناپذیر عمل کند و از نفوذ آب به زیرزمین ها، فضاهای خزنده و سایر مناطق زیرزمینی جلوگیری کند. پارچه ژئوتکستایل با مسدود کردن موثر نفوذ آب، پایه ها را از آسیب آب، رشد قالب و زوال ساختاری محافظت می کند. علاوه بر این، پارچه ژئوتکستایل معمولاً برای تقویت فونداسیون استفاده می شود که استحکام و پایداری بیشتری به سازه می دهد.

کاربرد ژئوتکستایل برای پشت بام ها

پارچه ژئوتکستایل سد محافظ خود را به پشت بام ها گسترش می دهد و سپر قابل اعتمادی را در برابر نفوذ آب ایجاد می کند. این در سیستم های سقف گنجانده شده است و یک لایه مهم در زیر غشای سقف تشکیل می دهد. این لایه به طور موثری از نفوذ آب به غشا جلوگیری می کند و از فضای داخلی ساختمان در برابر نشت و آسیب رطوبت محافظت می کند. دوام و مقاومت پارچه ژئوتکستایل در برابر شرایط آب و هوایی سخت، حفاظت طولانی مدت از سقف‌ها را تضمین می کند.

زهکشی مناسب

پارچه ژئوتکستایل با حصول اطمینان از زهکشی مناسب و حفاظت از شیب، نقشی اساسی در حفظ مناظر سالم و زیبا دارد. این به عنوان یک پوشش در سیستم های زهکشی چشم انداز استفاده می شود، به طور موثر از غرقابی، فرسایش و ناپایداری شیب جلوگیری می کند. پارچه ژئوتکستایل با تسهیل جریان روان آب به دور از مناطق محوطه‌سازی شده و محافظت در برابر شکست شیب، گیاهان و سازه ها را از آسیب آب محافظت می کند و یکپارچگی و زیبایی منظر را حفظ می کند.

ژئوتکستایل مثل لاینر برای حوضچه و دریاچه

در قلمرو اکوسیستم‌های آبی، پارچه ژئوتکستایل به عنوان یک پوشش محافظ برای حوضچه ها و دریاچه ها عمل می کند و عایق در برابر نشت آب و آلودگی است. به عنوان یک مانع عمل می کند و از تعادل ظریف محیط آبی محافظت می کند و از هدر رفتن منابع آب با ارزش جلوگیری می کند. پارچه ژئوتکستایل با خاصیت عایق حرارتی منحصر به فرد خود به حفظ دمای مطلوب در حوضچه ها و دریاچه ها کمک می کند و محیطی مساعد برای زندگی آبزیان ایجاد می کند. این پارچه همچنین در محافظت از استخرها و دریاچه ها از آلودگی های احتمالی در خاک اطراف موثر است و از خلوص آب اطمینان می دهد. با استفاده از پارچه ژئوتکستایل به عنوان یک لاینر، حوضچه‌ها و دریاچه‌ها می توانند از عایق بهتر بهره مند شوند و سلامت کلی و پایداری اکوسیستم آبی را ارتقاء دهند.

کلام آخر

ما در این مطلب درباره ژئوتکستایل با شما صحبت نمودیم. در ابتدا تعریفی از ژئوتکستایل خدمت شما ارائه دادیم و سپس به تفضیل درباره کاربردهای گوناگون آن اطلاعاتی را در اختیار شما مخاطب عزیز قرار دادیم. از همراهی شما سپاسگذاریم.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال